zaterdag, 23 januari 2021

Zelfverdediging kun je leren

5 tips om jezelf te verdedigen

Je schrikt behoorlijk als iemand je aanvalt en niets dan kwaad in de zin heeft. Je wilt jezelf niet laten overdonderen, maar misschien weet je niet goed wat je moet doen om jezelf te verdedigen. De volgende vijf tips kunnen je dan helpen.

Tip 1
De basis van zelfverdediging is een sterke houding en uitstraling. Zorg er als eerste voor dat je stevig staat wanneer je de aanvaller aan ziet komen:

  • Ga rechtop staan.
  • Buig je knieën een klein beetje.
  • Zet je voeten een stukje uit elkaar met de tenen recht naar voren.
  • Kijk met een strakke, doordringende blik recht vooruit.

Tip 2
Twijfel niet als een sterke houding de aanvaller niet voldoende afschrikt en schreeuw, spuug, krab, schop en sla. Hier kan de aanvaller van terugdeinzen. Op die manier ontstaat er een kans om te vluchten.

Je kunt de aanvaller op verschillende manieren slaan:

  • Met je handpalm of zijkant van je hand.
  • Met je elleboog, bijvoorbeeld in het gezicht, tegen de kaak of in de maag.

Ook kun je met je vingers in de ogen steken of de keel proberen dicht te knijpen.

Schoppen kan ook op verschillende manieren:

  • Met de voet, de knie en de hiel. Het is daarbij vooral belangrijk om met voldoende snelheid en kracht te schoppen. Concentreer je goed en mik op de juiste plek.

Tip 3
Een andere manier om jezelf te verdedigen is met behulp van voorwerpen. Enkele voorbeelden:

  • Pen/potlood: houd de pen of het potlood vast met de wijsvinger gestrekt richting de punt. Je kunt nu in de ogen van de aanvaller prikken. Ook kun je in het gezicht, de nek of hand steken.
  • Sleutel: klem een sleutel (van een sleutelbos) met je duim vast. Deze sleutel kun je hard en snel langs het gezicht of over de hand van de aanvaller trekken, zodat een snijwond ontstaat.
  • Paraplu: steek de paraplu in het kruis of zwaai hem tussen de benen omhoog. Ook kun je de paraplu in de maag steken.

Tip 4
Wanneer de aanvaller een (steek)wapen heeft, is het beter om jezelf met woorden te verdedigen. Je kunt proberen om logische argumenten te gebruiken of op het gevoel van de aanvaller in te spelen.

Tip 5
Wil je echt zeker zijn van je zaak? Volg dan een cursus zelfverdediging. Tijdens een cursus doe je gerichte oefeningen en bouw je zelfvertrouwen op. Een cursus zelfverdediging kun je volgen bij scholen voor vechtsport, de volksuniversiteit of de vrouwenschool.

Bronnen
- 'Zelfverdediging in de praktijk. Handleiding op basis van budo-technieken' door Rinus Tegelaar. Uitgeverij Elmar B.V., Rijswijk, ISBN 90 389 05580
- 'Als nee niet genoeg is' door Marijke Foncke en Corinne de Beer.  HBuitgevers, Baarn, ISBN 90 5574 363 1
-
http://www.cursus-zelfverdediging.nl/members/book/index.html
- http://members.quicknet.nl/cpj_jansen/zelfverdediging.htm