woensdag, 20 oktober 2021

Zo herken je een burn-out door het thuiswerken

Herken burn-outklachten op tijd

Door de coronacrisis werken we al maanden volledig thuis. Waar dat in het begin nog vooral fijn was, zonder files en ochtendstress, kampen veel mensen nu toch met burn-outklachten. Hoe herken je zo'n thuiswerkburn-out? En wat kun je eraan doen?

Een deel van de werknemers kreeg het afgelopen jaar een burn-out door het thuiswerken. Dat is niet gek, want het kost nu nog meer moeite om je werk van je privéleven te scheiden. Je werk ligt nu bijvoorbeeld letterlijk aan de keukentafel. En met thuisonderwijs van kinderen erbij, is de druk nog groter geworden.

Een burn-out is een vorm van overspannenheid waarbij je je uitgeput voelt. Heb je een burn-out, dan ben je zo moe dat je op je werk of thuis - of in dit geval allebei - niet goed meer functioneert. Je bent minder gemotiveerd, je voelt je minder betrokken bij je werk en je hebt steeds meer moeite om zelfstandig je werk te kunnen doen. Dit leidt tot zowel mentale als fysieke klachten.

Klachten

Je herkent een burn-out aan de volgende spanningsklachten:

  • Een uitgeput gevoel
  • Piekeren
  • Een gejaagd gevoel
  • Duizeligheid
  • Hyperventilatie
  • Slapeloosheid
  • Hoofdpijn
  • Hartkloppingen
  • Hoge bloeddruk
  • Benauwdheid
  • Concentratie- en geheugenproblemen
  • Angstklachten
  • Onzekerheid
  • Besluiteloosheid
  • Prikkelbaarheid
  • Maag- en darmklachten
  • Pijn op de borst
  • Gemakkelijk huilen

Heb je drie (of meer) van bovenstaande klachten? Dan is het belangrijk om contact op te nemen met je huisarts, vooral wanneer je ook last van lichamelijke klachten hebt. Misschien is er namelijk meer aan de hand. Is er geen lichamelijke oorzaak gevonden, dan kan je huisarts je ook doorverwijzen naar bijvoorbeeld een psycholoog. Die kan jou verder helpen.

Met voldoende rust en de juiste begeleiding, zullen je klachten verdwijnen. Meestal duurt het herstel zo'n drie maanden tot een half jaar, maar het kan ook sneller of langzamer gaan. Dat verschilt van persoon tot persoon.

Bewegen bij stress

Als je alleen (nog) last hebt van stress, dan is bewegen een heel goed idee. Dit kan je helpen je meer rust in je hoofd te geven, even je werk los te laten en stress te verminderen. Ook houd je daarmee je lichaam gezond en je gewrichten soepel. Welke sport je kiest, maakt daarbij niet uit. Als de gelukshormonen dopamine en serotonine maar vrijkomen, want die helpen je stemming én slaap te verbeteren. Volgens Lee Chambers, omgevingspsycholoog en welzijnsconsulent, behaal je de meeste van deze voordelen met elke dag korte pauzes van lichaamsbeweging. "Het vinden van een oefening die je leuk vindt is van vitaal belang, omdat dit je helpt om consistent te blijven door ervoor te zorgen dat je de pauzes neemt en dagelijks actief blijft."

Uit een studie van Reebok - op basis van zoekresultaten - blijkt dat in ons land yoga, fietsen en wandelen, de meest populaire sporten zijn in de strijd tegen werkstress. Deze sporten zijn bijvoorbeeld ideaal als oppepper in de middag of om je werkdag mee af te sluiten.

Bron(nen):