zaterdag, 18 januari 2020

Een bore-out

Verveling op het werk

Iedereen verveelt zich wel eens op z'n werk. Maar wanneer de verveling echter dagelijks toeslaat en gebrek aan uitdaging of desinteresse ervoor zorgen dat je het liefst thuis zou blijven, is er wellicht meer aan de hand dan 'simpelweg niets te doen of geen zin hebben': een bore-out kan de oorzaak zijn.

Als tegenhanger van de burn-out waar een te hoge werkdruk en het langdurig blootstaan aan stress leidt tot overspannenheid en/of oververmoeidheid, zorgt de bore-out middels verveling, desinteresse en gebrek aan uitdaging voor hetzelfde resultaat.

Symptomen bore-out

Naar schatting ondervindt 15 procent van de werknemers ernstige hinder van verveling op het werk. Niet alleen kantoorlieden hebben er last van; een bore-out kan toeslaan in álle bedrijfstakken. Of je nu winkelbediende, hovenier of psycholoog bent, een afname van het aantal klanten, orders of afspraken kan ook tot de diagnose leiden.

Liegen over de hoeveelheid werk die je verricht, kan net zoveel stress opleveren als te veel hooi op je vork nemen (bijvoorbeeld uit angst voor ontslag). Daardoor zijn de symptomen van een bore-out en een burn-out nagenoeg gelijk:

  • lusteloosheid
  • slapeloosheid
  • frustratie
  • irritatie
  • een laag zelfbeeld
  • verminderde/verhoogde eetlust

De symptomen kunnen gepaard gaan met lichamelijke klachten:

  • hoofdpijn
  • steken in de hartstreek
  • spier- en gewrichtspijn

Hoe het begint

Stel: je werkt als juniorpartner op een groot advocatenkantoor. Je bent gedreven, gemotiveerd en hebt de ambitie veel en goed werk af te leveren. Wanneer een opdracht af is, sta je als eerste aan het bureau van je baas om een nieuwe opdracht op te eisen.

Je baas heeft echter geen werk voor je, omdat hij moeite heeft taken te delegeren. De werkdruk wordt voor hem alsmaar hoger (een burn-out ligt op de loer), terwijl jij langzaam wegkwijnt door frustratie, verveling en gebrek aan uitdaging (de eerste symptomen van een bore-out).

In het begin zul je wellicht genieten van de lage werkintensiteit. Je hebt nu immers tijd voor dingen waar je daarvoor nooit aan toe kwam: alvast een boodschappenlijstje maken, mailen met oude kennissen, Marktplaats afstruinen voor een nieuwe fiets, Hyves checken op nieuwe krabbels…

Je nieuwe kantoorbezigheden bevallen je eigenlijk wel en al snel word je gehaaid in het bedenken van strategieën om nieuwe opdrachten af te wijzen onder het mom van 'te druk, te veel werk, te weinig tijd'.

Het doen alsof kan echter ook leiden tot stress en overspannenheid. Zeker wanneer je jezelf graag neerzet als onmisbaar en toegewijd, zowel op het werk als in de privésfeer, en je er alles aan doet om dit beeld zo te houden (zonder dat je daadwerkelijk onmisbaar en toegewijd bent), kun je gemakkelijk geestelijk uitgeput raken.

Strategieën om onder je werk uit te komen

Herken je jezelf in onderstaande strategieën om aan je baas en collega's te laten zien hoe toegewijd je bent zonder daadwerkelijk werk af te leveren? Dan wordt het wellicht tijd om aan een oplossing te werken om een bore-out te slim af te zijn.

  • Stretch your work-strategie - je taken nemen veel meer tijd in beslag dan noodzakelijk is. Je hebt de opdracht een artikel te schrijven over een bepaald onderwerp waarvan je alles al weet, maar smeert je werk over een aantal dagen uit onder het mom van 'ik moet wat meer research doen'.
  • Pseudo-commitment-strategie - je doet alsof je zeer toegewijd bent, maar eigenlijk vul je je tijd met andere zaken dan werk. Je maakt lange dagen op kantoor en zorgt ervoor dat je nooit eerder naar huis gaat dan je baas, maar eigenlijk doe je niets anders dan surfen op internet voor persoonlijke doeleinden.

Tijd voor actie

Wat je zelf kunt doen om een bore-out tegen te gaan:

  • Blijf je baas om werk vragen: bezig zijn zorgt ervoor dat je je nuttig voelt, wat je eigenwaarde ten goede komt (zelfs als je het werk niet interessant vindt).
  • Stel jezelf deadlines om je taken af te hebben, zo houd je regelmaat in je werkzaamheden.
  • Probeer werk en privé gescheiden te houden: bellen en surfen op het internet voor persoonlijke doeleinden doe je thuis of beperk de tijd die je eraan besteedt tot je lunchpauze.
  • Zorg voor voldoende ontspanning na het werk: laat het werk op het werk en probeer te genieten van je vrije tijd.
  • Maak het bespreekbaar: vertel je baas eerlijk hoe je je voelt. Hij zal je openheid waarderen en je hoogstwaarschijnlijk willen helpen (je baas heeft er ook niets aan als je ziek thuis belandt).

Weigert je baas alsnog taken te delegeren of lukt het je niet om je werk weer interessant te vinden? Zoek dan een nieuwe uitdaging. Wellicht kun je overplaatsing aanvragen naar een andere afdeling of biedt een andere werkgever meer mogelijkheden.