Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 25 september 2016

7 tips voor een gezond ontbijt

Tijd voor ontbijt

Over veel gezondheidsonderwerpen bestaat discussie. Ontbijten is daar één van. Ontbijten zou goed zijn voor je geheugen én de slanke lijn. Ook zouden ontbijters gezonder zijn. Maar er zijn ook wetenschappers, zoals bijvoorbeeld Martijn Katan, die vinden dat het nut van ontbijten overdreven wordt en dat je het ontbijt gerust kan overslaan. Ontbijt jij wel? Zeven tips om het zo gezond mogelijk te doen.

Tip 1: 'Schijngezond'

Sommige ontbijtproducten lijken gezond, maar zijn dat niet. Bijvoorbeeld ontbijtkoek. Ontbijtkoek bevat weliswaar geen vet, maar wel heel veel suiker. Ook van ontbijtgranen zou je denken dat ze gezond zijn, maar aan diverse producten, zoals krokante muesli, is bijvoorbeeld suiker of chocolade toegevoegd. 

Tip 2: Pas op met suiker

Nederlanders zijn zoetekauwen: dagelijks krijgen we ongeveer 125 gram suiker binnen, bijna een kwart van onze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieën! Deels komt dat uit natuurlijke bronnen, zoals fruit en melk. Maar we krijgen ook veel toegevoegde suikers binnen. Bijvoorbeeld met jam, appelstroop of chocopasta op de boterham. Niks mis mee, mits met mate, volgens het Voedingscentrum. Maar wie kiest voor ­eiwitrijk beleg, zoals notenpasta, mager vlees of magere kaas, zit langer 'vol' en is dus minder geneigd te snoepen.

Tip 3: Yoghurt

Yoghurt is rijk aan calcium en de vitamines B2 en B12. Het hoge eiwitgehalte zorgt voor verzadiging. Dat laatste geldt overigens voor alle zuivelproducten, zoals melk en kaas. Kies bij voorkeur voor magere yoghurt waaraan geen suiker is toegevoegd en voeg zelf vers fruit toe.

Tip 4: Drink

Neem de proef op de som: weeg jezelf ’s avonds voor het naar bed gaan en ’s ochtends vroeg. Dikke kans dat je ’s ochtends een halve kilo lichter bent. Wat je kwijt bent, is vocht. Vandaar dat het belangrijk is om bij het ontbijt te drinken. Je lichaam heeft dorst!

Tip 5: Niet te veel

Ontbijten is goed, maar neem niet te veel. Een goed ontbijt moet stevig zijn, maar overdrijf het niet. Zorg voor voldoende eiwitten, deze zorgen er voor dat het langer duurt tot je een hongergevoel krijgt. Er zijn wetenschappers die beweren dat een ei bij het ontbijt zou helpen bij een dieet.

Tip 6: Varieer

Eet niet elke dag hetzelfde ontbijt. Eet je steeds hetzelfde, dan is het lastig om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen.

Tip 7: Verborgen calorieën

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat de caloriekennis van mensen te kort schiet. Dus denk je er goed aan te doen light producten bij het ontbijt te nemen, kijk dan goed op het etiket wat er precies in zit. Ook een glas fruitsap, bijvoorbeeld sinaasappelsap, en dan vooral uit pak of fles is een verborgen dikmaker. Wist je dat er in een glas sinaasappelsap van 200 ml wel 120 kilocalorieën zit? Dat is meer dan in een glas bier!

Op www.kiesikgezond.nl van het Voedingscentrum kun je checken of de producten die jij neemt bij je ontbijt gezond zijn.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

1 Comment

Door gezond blijven (niet gecontroleerd) op zo, 01/31/2016 - 09:17

Ik doe alles om te vermageren maar het lukt niet maar ik blijf doorgaan!