woensdag, 20 september 2017

Boekrecensie: Gij zult goed eten

De tien geboden

Goed eten is behoorlijk ingewikkeld. Want wat is nu precies gezond en lekker, maar ook nog eens duurzaam, milieu-, mens- en diervriendelijk. Culinair journalist Mac van Dinther hoopt je op weg te kunnen helpen met het boek 'Gij zult goed eten'.
Mac van Dinther
2016
€ 13,95
9789059566675
144

De moderne consument moet zich een weg banen door een mijnenveld dat is bezaaid met meningen, borrelpraat, elkaar tegensprekende onderzoeken, hele en halve waarheden op het gebied van voeding. Om hem een weg te wijzen door dit oerwoud onderzocht Mac van Dinther in de Volkskrant de tien geboden van goed eten. Het boek Gij zult goed eten is een bundeling en iets uitgebreidere vorm van deze serie. De tien geboden - en ook de tien hoofdstukken in dit boek - zijn:

1. Gij zult lokaal eten.
  2. Gij zult biologisch eten.
  3. Gij zult minder vlees eten.
  4. Gij zult geen E-nummers eten.
  5. Gij zult meer betalen.
  6. Gij zult zelf koken.
  7. Gij zult zelf telen.
  8. Gij zult niets weggooien.
  9. Gij zult niet lijnen.
  10. Gij zult lekker eten.

Zo in de gebiedende wijs en enigszins zwart-wit lijkt goed eten er niet gemakkelijker op te worden, maar van Dinther deed uitgebreid onderzoek om feiten, meningen, hele en halve waarheden van elkaar te onderscheiden. Zo verdient lokaal eten inderdaad de voorkeur, maar moet je je niet te veel zorgen maken over de milieukosten van voedsel dat per boot of vrachtwagen wordt aangevoerd. En wat betreft die E-nummers wil van Dinther zeker niet dat je panisch gaat doen. Eet gewoon zo veel mogelijk ver en onbewerkt.

Juist de nuance die van Dinther aanbrengt, is de charme van het boek. Over zijn tien geboden bestaan namelijk nogal wat meningen. Goed en gezond eten is regelmatig onderwerp van gesprek en dat gaat er lang niet altijd even vriendelijk aan toe. Voor al het geroeptoeter is een plaats in het boek, maar de auteur plaatst het vervolgens wel een in context.

Discussie

Als je echt wilt weten hoe het zit, dan is Gij zult goed eten echt een aanrader. Hoewel het ook best kan zijn dat je na het lezen van dit boek nog meer vragen hebt over goed eten, het betreft nu eenmaal complexe materie. Het zet in ieder geval aan tot denken en geeft wat onderbouwing binnen de discussie over eten.

Daarnaast is het ook gewoon lekker leesvoer. Van Dinther gaat op pad om een biologische en niet-biologische hutspot te maken en vergelijkt de prijzen, hij vertelt welke E-nummers erin een tomaat zitten en verklapt dat hij zowel een frietje kapsalon als een langoustine-gerecht van Jonnie Boer lekker vindt. Dit laatste om te laten zien dat lekker eigenlijk niet zoveel zegt.

Mac van Dinther is eetschrijver en culinair journalist. Hij schrijft al bijna twintig jaar een restaurantrubriek voor de Volkskrant.