maandag, 26 oktober 2020

De Diëtest: Eet om ziekte te verslaan ★★★☆☆

Eetplan van 200 voedingsmiddelen

Er worden heel veel boeken over gezonde voeding en leefstijl uitgegeven. Diëtist Mary Stottelaar leest én beoordeelt ze voor Gezondheidsnet in deze rubriek, de Diëtest! Deze keer: Eet om ziekte te verslaan van William Li.
Auteur:
William Li
Jaar van uitgave:
2019
Prijs:
€ 24,95
ISBN:
9789021572413
Aantal pagina's:
450

Voor wie is dit boek bedoeld?

Voor iedereen die gezonder wil eten. Op zo’n manier dat je de risico’s op ziektes als kanker, dementie, hart- en vaatziekten en diabetes vermindert.

Eerste indruk

Op de cover van dit boek staat: '5 voedingsmiddelen, 5 keer per dag keuze uit 200 producten'. Dat lijkt superpraktisch, maar dit boek is vooral theorie. Het is een dikke pil van bijna 500 bladzijdes helemaal vol met tekst en een paar tabelletjes. Een echt leesboek dus om je te verdiepen in de theorie van William Li. Aan het einde staan ongeveer 25 recepten. Niet dat dat opvalt, want ze zijn allemaal zonder foto.

Wat weten we van de auteur?

Dr. William Li is arts en wetenschapper en de grondlegger van de Angiogenenis foundation. Angiogenese is de het vermogen van het lichaam om nieuwe bloedvaten aan te maken. Angiogenese is essentieel voor de groei en ontwikkeling van een kind en speelt bij volwassenen een rol bij wondgenezing. En ook bij kanker, omdat ook een tumor zuurstof en voedingsstoffen nodig heeft om te kunnen groeien worden er ook dan nieuwe bloedvaten aangemaakt. De foundation stimuleert onderzoek naar het inzetten van deze wetenschap in de bestrijding van kanker. Dr. Li is ook bekend van zijn Ted-talk over eten om kanker te voorkomen. Het is niet duidelijk of hij nog ergens als arts werkt of dat hij zich alleen maar toelegt op het promoten van de foundation.  

Even doorlezen

Dr. Li schermt met wetenschappelijke onderzoeken, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat alles ook bewezen is. In de lange literatuurlijst staan niet echt veel reviews en juist dat zijn de onderzoeken met de grootste wetenschappelijke bewijslast. Li legt in 5 hoofdstukken uit dat gezondheid het resultaat is van 5 natuurlijke verdedigingsmechanismen in ons lichaam: angiogenese (het proces waarbij bloedvaten gevormd worden), regerenatie (het vermogen van stamcellen om ons lichaam te repareren), het microbioom (de bacteriën die in en op ons lichaam leven), DNA-bescherming (het herstelmechanisme dat DNA bevat) en immuniteit (onze afweer tegen ziektes). Hij beschrijft deze 5 mechanismen uitgebreid en focust daarbij op de rol die voeding speelt. Voor elk mechanisme geeft hij voedingsmiddelen die precies dat proces ondersteunen. Voorbeelden: groene thee, koffie en tomaten ondersteunen de angiogenese. Donkere chocolade, bier en zwarte thee helpen volgens Li de stamcellen in het regeneratieproces. En hij raadt zuurkool en zuurdesembrood aan ter ondersteuning van het microbioom. In totaal adviseert hij 200 voedingsmiddelen in 5 groepen. Je mag zelf kiezen wat het beste bij je past. Liefst 5 per dag en die moet je dan verdelen over 5 eetmomenten per dag.

Wat is er nieuw aan dit dieetboek?

Het dieetplan van Li en zijn tabel van 200 voedingsmiddelen om uit te kiezen is nieuw. De manier waarop hij zijn plan brengt en ophangt aan de 5 verdedigingsmechanismen van het lichaam ook.

Wat kun je ermee in de praktijk?

Vooral de boodschap van Li dat je veel moet variëren in je voeding spreekt mij aan. Als dit plan je daartoe helpt, dan is dat mooi meegenomen. De lijst van 200 die Li presenteert kan je helpen meer variatie aan te brengen in je voeding en gezonde voedingsmiddelen te integreren. Dit zal niet zo’n punt zijn als je normaal al gezond eet. Ben je een fastfood-eter of ga je vaak voor gemak, dan zal dit hele verhaal wellicht een beetje te ver van je bed zijn.

Wat vindt de diëtist van het dieet - helpt dit echt?

Positief aan het boek vind ik de nadruk op gevarieerd eten. Ook fijn is het dat Li niets verbiedt, maar adviseert gezonde dingen toe te voegen. Maar ik heb wat moeite met het eetplan. Li geeft een lijst van 200 voedingsmiddelen die ‘gezond’ voor je zijn. Omdat die voedingsmiddelen volgens hem direct je gezondheid bevorderen. Zo zou groene thee de angiogenese bevorderen en chocolade stamcellen aanzetten tot activiteit. Natuurlijk kunnen er positieve stoffen in een voedingsmiddel zitten, maar het gaat altijd om de combinatie van wat je eet. Met een enkel (of 5 stuks dan) positieve voedingsmiddelen ben je er niet. Het 5 keer per dag de 5 gekozen voedingsmiddelen gebruiken, maakt het bovendien nodeloos ingewikkeld. En als je de lijst van 200 voedingsmiddelen bekijkt, is het gewoon kiezen voor meer plantaardig en natuurlijk eten. Maar ja, dat klinkt natuurlijk wat saaier dan zo’n ingewikkeld plan. Verder sta ik wel helemaal achter zijn opvatting dat voeding een van de belangrijkste aspecten is voor je gezondheid. Maar met het lezen van het boek bekruipt je wel het gevoel dat als je ziek wordt, dat dus helemaal je eigen schuld is omdat je verkeerd gegeten hebt. En dat is natuurlijk niet zo.

Oordeel: ★★★☆☆

Pluspunten

  • Positief verhaal
  • Er worden gezonde producten aanbevolen

Minpunten

  • Nodeloos ingewikkeld plan
  • Weinig recepten
  • Wetenschappelijke onderbouwing