dinsdag, 16 juli 2019

Wat je moet weten over de Nutri-Score

Wordt Nutri-Score de opvolger van het vinkje?

In een oogopslag zien of een voedingsmiddel gezond is of niet. Als de plannen doorgaan, kan dat binnenkort. Want dan is misschien via de Nutri-Score te zien of je voor je gezondheid een product wel of liever niet kiest.

Een gezonde keuze logo

Het is al een ‘oude’ wens: een voedselkeuzelogo op de verpakking. Er was ooit het Vinkje, dat moest aangeven wat de betere keuze was. Maar dit logo had nogal wat haken en ogen omdat het niet onafhankelijk was. Het was ontstaan op initiatief van de levensmiddelenindustrie. Sinds twee jaar is er geen voedselkeuzelogo meer in Nederland. Maar de regering wil dat graag veranderen. In de preventienota van staatssecretaris Blokhuis van eind 2018 staat dat er in 2020 een nieuw logo moet zijn dat helpt een gezondere keuze te maken. De Nutri-Score zou dat logo kunnen zijn.

Wat is de Nutri-Score?

De Nutri-Score is een logo op de verpakking dat duidelijk aangeeft of je een product met een gerust hart kunt eten of dat je er liever met mate gebruik van maakt. De afbeelding bestaat uit 5 kleuren en letters: donkergroen (A), lichtgroen (B), geel (C) oranje (D) en rood (E). De donkergroene producten, de A-labels zogezegd, zijn het gezondst. De rode E labels staan voor slechts af en toe gebruiken. De score per product is berekend aan de hand van de voedingswaarde en de hoeveelheid groente of fruit die erin zit. Via een wetenschappelijke berekening (een algoritme) wordt rekening gehouden met positieve en negatieve aspecten. Zo heeft het gehalte aan suikers, verzadigd vet, calorieën en zout een negatieve invloed op de score. Terwijl het gehalte aan vezels en eiwitten en het percentage groente en fruit in het product de score positief beïnvloeden. De Nutri-Score kijkt niet naar de duurzaamheid van een product of naar portiegrootte. En dat zou je een nadeel kunnen noemen.

Is er al een Nutri-Score?

In Nederland is er nog geen Nutri-Score. Maar dat logo komt wel een stap dichterbij nu verschillende Europese landen het al gebruiken. In Frankrijk is het ingevoerd, en ook in Spanje en België zijn vooral supermarkten ermee aan de slag gegaan. Ook in Nederland hebben de supermarkten aangeven het logo wel te zien zitten. Dat is overigens wel opvallend want eerder waren ze niet zo’n fan van een stoplichtensysteem op de verpakking. Tot nu toe is het logo niet verplicht gesteld in de landen die het al gebruiken. Dus het is wel de vraag welke fabrikanten op die vrijwillige basis mee gaan doen? Je kunt je vast voorstellen dat fabrikanten van bijvoorbeeld frisdranken, snoep en snacks niet staan te springen om hun producten van een label te voorzien. Grote kans namelijk dat ze in de range oranje-rood terecht komen.

Waarom is de Nutri-Score een goed idee?

Het lezen van verpakkingsinformatie is lastig. Er staat zoveel op het etiket en het is lastig die gegevens op de juiste manier te interpreteren en te bepalen of een product gezond is. In Engeland bestaat al jaren het stoplichtensysteem, waarbij per voedingsstof (vet, suikers, zout) wordt aangegeven of een product goed, middelmatig of slecht scoort. Maar dan nog moet je als consument zelf kiezen wat voor jouw het belangrijkste is. Toch heeft dit volgens onderzoek een positieve invloed op het koopgedrag. Met de Nutri-Score wordt die keuze nog gemakkelijker omdat het een alles-in-een score is. Kies je overwegend groene labels dan zit je goed. Onderzoek in Frankrijk met het nieuwe Nutri-Score logo laat zien dat het echt helpt bij het veranderen van koopgedrag. Mensen gaan gezonder kiezen als er een Nutri-Score-logo op de verpakking staat.

Waarom is het er nog niet?

Er moet nog een en ander gebeuren voor er in Nederland een Nutri-Score komt. De supermarkten willen wel, maar de levensmiddelenindustrie is kritisch. Bovendien is er een aanpassing van het algoritme nodig dat nu in andere landen wordt gebruikt. De berekeningen achter de Nutri-Score zoals die in Frankrijk en België gebruikt worden, komen namelijk niet helemaal overeen met de aanbevelingen van de Schijf van vijf. Het is dus nog even afwachten wanneer jij het eerste logo in Nederland op een verpakking ziet.