maandag, 20 januari 2020

Zorgverzekering: overstappen, of niet?

Tot 1 januari kun je nog opzeggen

Tevreden met je zorgverzekering of wil je overstappen? Je hebt nog tot 1 januari om op te zeggen. Maar dat is niet altijd gunstig.

5 redenen om niet, of juist wél over te stappen.

Niét overstappen

1. Je bent collectief verzekerd.

Werkgevers bieden het personeel de mogelijkheid om een gezamenlijke (collectieve) verzekering af te sluiten. Vaak betekent dit een korting op de premie en soms ook betere voorwaarden. Daarnaast zijn er patiëntenverenigingen, vakbonden, ouderenbonden en tal van andere organisaties die voor grote groepen afspraken maken. Individuele polissen kunnen daar niet tegenop.

2. Je bent ernstig/chronisch ziek.

Voor het basispakket zijn verzekeraars verplicht iedereen te accepteren. Maar deze plicht geldt niet voor de aanvullende verzekeringen, en 95 procent van de Nederlanders heeft een extra verzekering. Wie iets onder de leden heeft, kan voor de aanvullende polis geweigerd worden. Terwijl die juist de vergoeding van bepaalde medicijnen of een specifieke behandeling kunnen garanderen. Dan kun je misschien beter blijven zitten waar je zit.

3. Je bent wanbetaler.

Op de acceptatieplicht voor het basispakket geldt één uitzondering. Als er nog een rekening openstaat bij de huidige verzekeraar, mag deze eerst zes maanden proberen de premie alsnog te innen. Daarna geldt een ‘zwaarder incassoregime’, wat inhoudt dat de wanbetaler een deurwaarder op de stoep kan verwachten. Ondertussen blijft de wanbetaler wel verzekerd, maar overstappen naar een andere maatschappij is niet mogelijk.

4. Je bent tevreden.

Verzekeraars verliezen jaarlijks 500 miljoen euro op de basisverzekering. Dat geld verdienen ze terug met de aanvullende polissen. Deze premies zijn daarom weer flink gestegen. Als je de kleine lettertjes voor volgend jaar goed tegen het licht heeft gehouden en je bent tevreden over de nieuwe voorwaarden en de premie, is er voor jou geen reden om over te stappen. Let wel op: als je dit jaar tevreden bent, kunnen de voorwaarden voor volgend jaar toch net anders zijn.

5. Bijna niemand stapt over, waarom zou ik het dan doen?

In 2006 werd het nieuwe zorgstelsel ingevoerd en stapte 18,8 procent van de verzekerden over. In 2007 kelderde het aantal switchers naar 4,4 procent. In 2016 zal naar verwachting 7 procent van maatschappij wisselen. Door te kiezen voor de juiste verzekeraar die bij je past, geef je de markt een duwtje in de goede richting.

Wél overstappen

1. Je wilt geld besparen

Wie een beetje ‘shopt’ en de premies en polissen goed vergelijkt kan per maand makkelijk geld besparen. Het verschil tussen het duurste en het goedkoopste basispakket al snel €100 per jaar bedraagt. Met de aanvullende pakketten kunnen de verschillen nog hoger oplopen en bespaar je eenvoudig enkele tientjes per maand. Staar je niet alleen blind op de prijs, maar kijk ook goed naar de voorwaarden. Die worden, net als de premie, ieder jaar aangepast.

2. Je wilt niet langer voorschieten

Bij een naturapolis keert de verzekeraar direct uit aan de zorgverlener. Een voorwaarde is dan wel dat de verzekeraar en de zorgverlener afspraken hebben met elkaar. Een restitutiepolis is over het algemeen iets duurder, maar er valt dan als klant meer te kiezen. Je hoeft dan geen rekening te houden eventuele afspraken, maar je krijgt gewoon een (standaard-)vergoeding voor de verzekerde zorg. Er worden steeds meer afspraken gemaakt, zodat het nu aantrekkelijk kan zijn om te kiezen voor een eenvoudigere naturapolis.

3. Er komt ‘ziekte’ aan.

Verwacht je gezinsuitbreiding? Gebruik je medicijnen? Heeft je kind scheve tanden? Een flink deel van de ‘zorg’ die jij en je gezinsleden gebruiken kun je voorspellen. Niet elke verzekeraar is even gul met beugel, kraamhulp of sommige pillen. Voor jou zijn het voorspelbare kosten. Snuffel dus goed in de kleine lettertjes. Vergeet niet dat verzekeraars bij een overstap voor een aanvullende verzekering een medische verklaring mogen vragen.

4. Ontevreden.

Misschien heb je het afgelopen jaar een slechte ervaring gehad met je verzekeraar. Bijvoorbeeld omdat je lang op je geld moet wachten. Je kunt dan een klacht neerleggen bij de verzekeraar zelf. Kom je er dan nog niet uit, dan is er ook nog de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (www.skgz.nl, tel. 088 900 6900). Maar je kunt natuurlijk ook je ongenoegen laten merken door op te zeggen en over te stappen.

5. Nog niet collectief verzekerd.

Ondanks dezelfde of betere voorwaarden en kortingen die oplopen tot zo’n 10 procent, is slechts de helft van de Nederlanders collectief verzekerd. Informeer dus bij je werkgever, vak- of ouderenbond naar de mogelijkheden. Daarnaast zijn er ook nog de voor iedereen toegankelijke 'open collectieven’. Onder meer van winkelketens, maar ook van vergelijkingssites zoals United Consumers, Verzekeringssite.nl en Independer.nl.

Overstappen doe je zo

Iedereen ontvangt voor eind november een nieuw aanbod. Wie niet wil overstappen hoeft niets te doen. De polis loopt dan, mogelijk met andere voorwaarden, gewoon door. Wie wel wil switchen, moet de oude polis voor 1 januari 2017 schriftelijk hebben opgezegd. En de nieuwe verzekering moet vòòr 1 februari zijn afgesloten. Met terugwerkende kracht geldt de verzekering vanaf 1 januari. Wie te laat is met het afsluiten van een nieuwe polis, loopt de kans op een boete. Het is ook mogelijk gebruik te maken van de overstapservice. Vraag de nieuwe verzekeraar om de oude verzekering(en) op te zeggen. Aanmelden bij de nieuwe verzekeraar vóór 1 januari 2017 is noodzakelijk. Alleen dan kan de nieuwe verzekeraar de opzegging bij de oude verzekeraar op tijd regelen.