dinsdag, 29 september 2020

Sporten met een handicap

Welke sporten kun je dan beoefenen?

Sporten is leuk en gezond. Ook als je een handicap hebt. Maar welke sporten kun je allemaal beoefenen? En waar moet je rekening mee houden bij het kiezen van een sportvereniging? De meest gestelde vragen over aangepast sporten.

Kun je met alle handicaps sporten?
Laten we het zo stellen: er is heel veel mogelijk. Of je nou een lichamelijke of een verstandelijke beperking hebt. Natuurlijk ligt het aan jouw handicap welke sporten je wel en niet kunt beoefenen. En op welk niveau. Dat kan gaan van regelrechte topsport tot bewogen worden in het water.

Is een handicap een grote drempel?
Natuurlijk zijn er vaak aanpassingen nodig en kun je niet zomaar overal terecht. Daarover zo meer. Mocht je eigen onzekerheid vooral een drempel vormen, bedenk dan dat veel andere mensen ook als een berg opzien tegen de eerste stap richting sportclub. Denk maar eens aan mensen met overgewicht. 

Veel revalidatiecentra laten je actief kennismaken met verschillende sporten. Dus mocht je aan het revalideren zijn, dan is dat misschien een tip. Zo is in ieder geval de eerste horde alvast genomen.

Hoeveel gehandicapte sporters zijn er eigenlijk in Nederland?
Exacte gegevens zijn niet voorhanden, maar men gaat uit van zo'n 50.000 sporters. Daar worden ook mensen met een chronische ziekte toe gerekend, zoals diabetes, reuma of astma.

Die groep is meteen het grootst: 50 procent. Daarna volgen degenen met een lichamelijke of verstandelijke handicap. De groep sporters met een beperkt gehoor- of gezichtsvermogen is het kleinst.

Wat zijn de meest populaire sporten?
Zwemmen staat met stip op nummer één. Zelfs als je veel pijn hebt, kun je meestal wel bewegen in het water. Sterker nog: warm water verlicht de pijn. Het leuke is bovendien dat je kunt doorgroeien tot topniveau.

G-voetbal (gehandicaptenvoetbal) is ook heel populair en relatief veel verenigingen bieden dit aan. Daarnaast is hockey een sport in opkomst, vooral onder jongeren.

Er zijn ook minder bekende sporten, speciaal ontwikkeld voor mensen met een beperking. Goalbal voor slechtzienden bijvoorbeeld, waarbij de bal een belletje heeft. En sledge hockey: ijshockey op een sleetje, waarbij je je voortbeweegt met een prikstok die tegelijk de hockeystick is.

Waar moet ik op letten bij het kiezen van een sport?
Allereerst moet je de sport leuk vinden, dat is het belangrijkste uitgangspunt. Bedenk verder wat je (nog) kunt. Veel mensen die al sportten voordat ze gehandicapt raakten, willen trouwens niet verder gaan met die specifieke sport. Ze vinden het verschil in prestatie te confronterend.

Het is ook goed om bij jezelf na te gaan of je je het liefst wilt aansluiten bij niet-gehandicapten of wilt sporten met lotgenoten.

Kan ik bij elke sportvereniging terecht?
Nee, helaas niet. Als jij je in je rolstoel aanmeldt bij een willekeurige vereniging, zullen ze je waarschijnlijk vertellen dat ze van gehandicaptensport geen verstand hebben.

Daarom kun je het best op internet zoeken naar de mogelijkheden bij jou in de buurt (onder trefwoord 'aangepast sporten'). Daarna bekijk je welke sport het beste bij je past.

Wat zijn de voor- en nadelen van een reguliere sportvereniging?
Het kan zijn dat je je maar ongemakkelijk en bekeken voelt bij een 'gewone' sportvereniging. Lotgenoten snappen tenminste waar jij mee zit.

Daarom zoek je misschien het liefst een gespecialiseerde club of sport. Aan de andere kant is het wel gezellig om lid te worden van dezelfde club waar je vriendinnen of buurvrouw ook sporten.

Alles valt of staat natuurlijk met de beschikbare sportfaciliteiten: je moet er met jouw handicap wel terecht kúnnen.

Worden de spelregels eigenlijk aangepast?
Ja, bij een aantal sporten worden de regels aangepast. Zo wordt bij korfbal de korf minder hoog gehangen en let men niet zo sterk op de man/vrouwverdeling. Uiteraard worden de sportmaterialen ook anders gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan rolstoelhockey, waarbij de stick vast zit aan de rolstoel.

Wat is dé reden om te gaan sporten?
Dezelfde reden die ook geldt voor mensen zonder beperking: het is goed voor je gezondheid. Maar je krijgt er ook meer spierkracht mee. En je kunt de lichaamsfuncties die je nog hebt, beter onderhouden. Verder leer je beter omgaan met je handicap en krijg je er hoogstwaarschijnlijk meer zelfvertrouwen door. Alle reden dus om snel op zoek te gaan naar een sport die bij je past!

Trefwoorden: