vrijdag, 3 juli 2020

Is kant-en-klare ice tea wel een gezonde thee?

Zo maak je zelf slankere ijsthee

Een glaasje ijskoude thee is in de zomer lekker verfrissend. En thee is natuurlijk hartstikke gezond. Maar geldt dat ook voor de kant-en-klare ice tea die je op een terrasje bestelt of in de supermarkt koopt?

Zowel zwarte als groene thee verlaagt je bloeddruk. Groene thee verlaagt bovendien het LDL-cholesterolgehalte. Daarnaast lijkt het er sterk op dat thee het risico op diabetes type 2 verlaagt. Drink je drie kopjes thee per dag, dan profiteer je al van de gezondheidsvoordelen van thee. Bovendien is thee een slanke dorstlesser, als je er tenminste geen schep suiker aan toevoegt.

Suiker

Gelden al deze voordelen ook voor ijsthee? Dat hangt ervan af. Kant-en-klare ice tea’s zijn soms van echte thee gemaakt, maar meestal smaken ze stukken zoeter dan gewone zwarte of groene thee. Dat komt – uiteraard – omdat er flink wat suiker aan toegevoegd is. En dat doet de gezondheidsvoordelen van ijsthee natuurlijk teniet.

Hoeveel suiker er in kant-en-klare ijsthee zit, verschilt per merk en type ijsthee. Je slaat al snel ongemerkt twee suikerklontjes per glas achterover, tenzij je kiest voor een lightvariant. Wil je op je lijn letten, kijk dan eerst op het etiket hoeveel calorieën er in de desbetreffende ijsthee zitten.

Zelf maken

IJsthee kun je heel gemakkelijk zelf maken. Beter voor je lijn én voor je portemonnee. IJsthee is het lekkerst als het eventjes heeft kunnen trekken en het moet natuurlijk afkoelen. Het is dan ook handig om het bijvoorbeeld ’s avonds vast te maken voor de volgende dag.

Het basisrecept bestaat simpelweg uit eerst je favoriete (sterke) thee zetten met wat meer thee dan gebruikelijk. Laat het water even afkoelen voor je de thee erbij doet. Losse thee geeft de beste smaak. Verwijder de thee vervolgens na een paar minuten trekken en laat je brouwsel afkoelen tot kamertemperatuur. Zet je thee vervolgens in de koelkast tot je drankje helemaal koud is. Voeg tot slot wat ijsblokjes toe.

Je kunt ook ongekookt kraanwater gebruiken en de thee de hele nacht laten trekken in de koelkast. Gebruik 8 tot 15 gram thee per liter water. Deze ‘cold brew’ heeft een verfijnde, subtiele smaak.

Was je vergeten je ijsthee voor te bereiden of heb je er gewoon nu zin in? Zet hele sterke thee (met maar de helft van het water dat je normaal zou gebruiken) en vul vervolgens het ‘ontbrekende’ water aan met ijsblokjes.

Variaties

Voor extra lekkere ijsthee hoef je echt geen suiker toe te voegen. Je verandert de smaak van de ijsthee al door vruchtenthee, earl grey, kruidenthee, jasmijnthee of rooibos te gebruiken. Daarnaast kun je fruit of kruiden toevoegen aan je brouwsel. Een stukje gember, tak verse munt, citroenmelisse, basilicum, schijven citroen, limoen of sinaasappel, aardbeien, bessen, wat je maar wilt.

Trefwoorden: