Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
vrijdag, 24 maart 2017

15 vragen over suiker

Hoe goed is zoet?

Waarom word je kribbig als je een 'suikerdip' hebt? Zijn zoetjes nu wel of niet ongezond? En waarom kun je beter suiker dan honing eten als je op de lijn let?

1. Waar wordt suiker van gemaakt?

Van planten. De bekende witte kristalsuiker is afkomstig van suikerbieten en is meestal een Nederlands product. Ook basterdsuiker, poedersuiker, vanillesuiker en stroop worden gemaakt van suikerbiet. Rietsuiker wordt gemaakt van het sap van suikerrietstengels.

2. Wat zit er in suiker?

Suiker is een brandstof voor alle cellen in ons lichaam. Spieren, organen, het zenuwstelsel: om goed te kunnen functioneren, hebben ze energie nodig en de belangrijkste energiebron is suiker. We halen onze suikers niet alleen uit 'gewone' suiker; ook graanproducten (brood, rijst, pasta), aardappelen en peulvruchten zijn leveranciers. Suiker wordt in het lichaam omgezet in glucose en in deze vorm door het bloed opgenomen. Voor de hersenen geldt zelfs dat ze bijna helemaal afhankelijk zijn van glucose als brandstof. Suiker is overigens écht alleen maar brandstof: het bevat calorieën maar verder geen voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen of vezels. Je raakt er ook niet verzadigd van. Als je trek hebt, heeft het daarom weinig zin om iets te eten wat veel suiker bevat. De kans is zelfs groot dat je daarna alleen maar meer trek krijgt in zoetigheid.

3. Waarom krijg je meer trek in zoet?

Als je suiker eet, komt er meer glucose in het bloed. Het gehalte aan bloedglucose (ofwel bloedsuiker) stijgt daardoor. Als reactie hierop maakt de alvleesklier het hormoon insuline aan. Deze stof zorgt ervoor dat onze lichaamscellen, zoals de spieren, glucose kunnen opnemen. Het bloedsuikergehalte daalt dan weer. Dit proces – suikerpiek, suikerdal – verloopt snel. Een suikerpiek in je bloed geeft een lekker gevoel, maar van een snelle daling of een lage suikerspiegel kun je een leeg en hongerig gevoel krijgen en kribbig worden. En dat gevoel is snel weg te snacken met... nóg meer zoetigheid. Te veel snoepen zorgt zoals bekend voor overgewicht, iets waar bijna de helft van de volwassen Nederlanders last van heeft.

4. Hoeveel suiker eten we?

Gemiddeld krijgen we per persoon 32 kilo suiker per jaar binnen. Het gaat hierbij om ‘herkenbare’ suiker (in koffie, thee, koek en snoep), 'natuurlijke' suikers (in fruit, melk, aardappelen, granen en peulvruchten) en ‘verborgen’ suikers (in producten waarvan je het niet verwacht, zoals ketchup, brood en soep. Een overzicht daarvan vind je hier).

5. Wat kan ik beter laten staan als ik wil afvallen: suiker of vet?

Als je alleen kijkt naar het aantal calorieën, dan zou je zeggen: vet. Vet levert namelijk 9 kilocalorieën per gram en suiker maar 4. Toch verdient vet pluspunten. Allereerst bevat vet essentiële voedingsstoffen zoals linolzuur, omega-3-vetzuren en bepaalde vitamines (de vitamines A, D, E en K zitten alleen in vette voedingsmiddelen). Verder raak je van vet eten wél 'vol', waardoor je er minder snel van dooreet. Voor je lijn en gezondheid is het daarom verstandiger om te minderen met suiker dan heel vetarm te gaan eten.

6. Als je dan toch op de lijn let: kun je beter honing nemen in plaats van suiker?

Nee, integendeel. Honing bevat net zoveel calorieën als suiker, maar honing heeft wél een wat lagere zoetkracht. Daardoor zijn we geneigd er wat meer van te gebruiken. Zo krijg je uiteindelijk meer calorieën binnen. Dit geldt ook voor agavesiroop, palmsuiker, moutstroop en andere zoetmiddelen uit de natuurvoedingswinkel.

7. Is een product eigenlijk suikervrij als op het etiket staat dat er geen suikers aan zijn toegevoegd?

Dat valt te bezien. Er kunnen best natuurlijke suikers in zitten. Fruit en melk bevatten bijvoorbeeld van nature suiker. In een glas halfvolle melk zit 7 gram suiker, in een trosje druiven zit 21 gram suiker.

8. Dan de 'zoetjes': wat is het verschil tussen sorbitol en aspartaam?

Het zijn allebei zoetstoffen, maar wel uit twee verschillende groepen. Sorbitol behoort tot de polyolen: zoetstoffen die ongeveer even zoet zijn als suiker en die twee tot vier keer minder calorieën leveren. Ze komen van nature voor in onder andere fruit en zeewier. Andere zoetstoffen uit deze groep zijn bijvoorbeeld xylitol en mannitol. Deze stoffen worden met name gebruikt in suikervrij snoep, ijs en kauwgom. Sommige mensen zijn gevoelig voor polyolen en krijgen last van winderigheid en diarree. Geadviseerd wordt maximaal 20 gram per dag te eten; dit staat gelijk aan ongeveer 50 gram suikervrije drop.
Aspartaam behoort tot een andere groep zoetstoffen: de 'intensieve zoetstoffen'. Je hebt er maar heel weinig van nodig en ze leveren zeer weinig calorieën. Andere stoffen uit deze groep zijn saccharine, cyclamaat en acesulfaam-K. De meeste intensieve zoetstoffen zijn synthetisch en in het laboratorium bedacht. Aspartaam wordt vooral gebruikt in light eten en drinken.

9. Is aspartaam nu wel of niet gevaarlijk?

Volgens de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) niet. Onlangs heeft deze instantie aspartaam – opnieuw – onderzocht én goedgekeurd. Toch zijn er veel tegenstanders die claimen dat je er kanker van krijgt en dat er tal van bijwerkingen zijn. In de Verenigde Staten is de stof al sinds 1981 toegestaan als zoetmiddel.

10. Wat is stevia?

Stevia is een nieuwkomer onder de zoete smaakmakers. De bladeren van de stevia, een plant die in Zuid-Amerika groeit, smaken wonderlijk zoet; véél zoeter dan suiker. De Europese Unie heeft stevia eind 2011 toegestaan als zoetmiddel.

11. Zijn er nog andere natuurlijke zoetmakers?

Jazeker. Denk bijvoorbeeld aan gedroogd fruit, agave-siroop en kokospalmsuiker. Deze producten bevatten vaak vooral vruchtensuiker (fructose); dit levert net als tafelsuiker calorieën en verhoogt het bloedglucose.

12. Ik kies vaak lightproducten met zoetstoffen. Hoeveel mag ik daarvan eten?

Dat hangt van je gewicht af. Voor de verschillende zoetstoffen zijn maximale dagelijkse doses bepaald. Deze worden vaak berekend per kilo lichaamsgewicht: hoe zwaarder je bent, hoe meer zoetstoffen je veilig kunt gebruiken.

13. Kun je ook koken en bakken met zoetstoffen?

Met de ene wel, de andere niet. Aspartaam verliest bijvoorbeeld bij verhitting z’n zoete smaak. Goed om te weten: als je suiker vervangt door zoetstoffen, moet je er wel rekening mee houden dat het gewicht van zoetstoffen veel lager is dan dat van suiker. Het volume van de koekjes, cake of taart neemt dus ook af. Daarom wordt vaak een vulmiddel toegevoegd, bijvoorbeeld maltodextrine, een soort zetmeel.

14. Wat is glucose-fructosestroop?

Frisdranken, snacks, snoepjes: steeds meer producten worden met deze goedkope stroop gezoet. Glucose-fructosestroop wordt gemaakt door bijvoorbeeld maïs, tarwe, aardappelen of rijst te laten inkoken tot een stroop. Deze stroop bevat veel fructose ofwel vruchtensuiker, een stof die alleen kan worden afgebroken door de lever. Een hoge consumptie kan leiden tot leververvetting of te veel vetten (triglyceriden) in het bloed. Er is steeds meer discussie over de gezondheidsaspecten van fructose; de wetenschap is hier nog niet over uit.

15. Ik heb diabetes type 2. Is het verstandig om suiker te mijden?

Nieuwe inzichten wijzen daar wel op. Suiker is een koolhydraat en juist in de vertering van koolhydraten gaat veel mis bij patiënten met diabetes. Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar het effect van een dieet met weinig koolhydraten, dat wil zeggen: minder suiker, granen en aardappelen. De resultaten zijn bemoedigend. Patiënten vallen makkelijker af, hebben vaak minder medicijnen of insuline nodig en voelen zich energieker. Vraag je je af of het tijd wordt om je dieet te herzien? Je kunt dit bespreken met een diëtist.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

14 Comments

Door Bert (niet gecontroleerd) op di, 03/14/2017 - 13:23

Wat een interessante site hierdoor ben ik afgevallen ga zo door

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op vr, 11/04/2016 - 08:11

Ik dacht dat adhd komt omdat er een stofje mist in de hersenen

Door Wim (niet gecontroleerd) op do, 11/03/2016 - 21:21

Dat is toch echt zo, aspertaam is ECHT superslecht!!
De kinderen krijgen er bijvoorbeeld ook adhd van. Maar ook diverse andere 'gemene' ziektes!!
Googeld maar eens op internet!
Groetjes.

Door H.Grisp (niet gecontroleerd) op do, 09/22/2016 - 14:13

Hoezo bewezen? Door wie dan? En welk wetenschappelijk bewijs is er dan? Welke Evidence Base Practice methode is gebruikt? Random Trials, Review? Gewoon iets roepen kan iedereen.

Door HWBL (niet gecontroleerd) op vr, 04/15/2016 - 21:06

In mijn eerder reactie maakt ik een paar kleine foutjes, leverancier van mijn Kruidenmengsel als vervanger voor zout is Morga Reform Arom.
Mijn vermelding van het aandeel suiker in producten was naartuurlijk in mg.

Door Astrid Brouwer (niet gecontroleerd) op do, 04/14/2016 - 16:12

Vanwege diabetes2 mijd ik suiker. Ik ben zelf nooit een zoetekauw geweest. Echter sinds ik het koolhydraatarm dieet van dr Frank volg,(geen zout en geen suiker), voel ik me enorm fit en is mijn diabetes enorm gezakt. Ik hoop met dit dieet af te komen van mijn diabetes.

Door Wim Kieboom (niet gecontroleerd) op do, 04/14/2016 - 08:55

Ik lees vaak dat echte bijenhoning juist heel gezond is, ook voor diabeten.
Hoe zit het nou daarmee?

Door Els Mannessen-K... (niet gecontroleerd) op do, 03/17/2016 - 08:58

Wat te denken van fructose-intollerantie. wat gebeurd er dan met je lichaam? want je leert dat fruit/suikers goed zijn voor je!

Door Renke (niet gecontroleerd) op wo, 10/08/2014 - 09:27

@Angela, geen onzin hoor. de "accepteable daily intake" hangt af van je gewicht want het wordt bepaald per kg lichaamsgewicht. Jouw reactie vind ik zwaar overdreven. Er zijn miljarden mensen die aspartaam gebruiken en toch gezond zijn. Je kan ook doorslaan in de hypes rond suiker.

Door Angela (niet gecontroleerd) op di, 10/07/2014 - 15:06

Wat een onzin is dit artikel. Neem punt 12; hoe zwaarder je bent, hoe meer zoetstoffen je veilig kunt hebben!!
Zoetstoffen zijn per defenitie slecht, aspartaam is BEWEZEN kankerverwekkend en dus mag je er meer van als je zwaarder bent?!! Ziektes als MS worden (deels) veroorzaakt door lightproducten, en vrijwel alle aandoeningen en ziektes kunnen verbeteren door het vermijden van ALLE kunstmatig bewerkte voeding. (Dus wat je zo uit de natuur kunt eten is goed, de rest eigenlijk niet)
Verder in het algemeen: suiker is een verslavend iets, wat fabrikanten in voedsel stoppen om je er meer van te laten eten.