Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
woensdag, 23 augustus 2017

Calorieën tellen

Kies het juiste product

Steeds meer mensen kijken voor de aankoop van een nieuw product in de supermarkt even op het etiket. Hiermee bepalen ze of het gezond is. Maar waar moet je eigenlijk op letten?

Op een etiket staan de volgende voedingsstoffen vaak genoemd: kcal (calorieën)/kj (kilojoule), eiwit, koolhydraten en vetten. Soms staat er nog wat extra informatie op, bijvoorbeeld vezels, natrium (een onderdeel van keukenzout oftewel natriumchloride), bepaalde vitamines of mineralen en verzadigde vetten.

Calorieën berekenen

Over het algemeen wordt de term 'calorie' het meest gebruikt. Kilojoule is niets anders dan een calorie x 4,2. Het is dus alleen een andere berekeningswijze. Reken maar eens uit!

Calorieën worden altijd aangegeven per 100 gram of milliliter (tenzij anders aangegeven). Dit kan soms best verwarrend zijn. Want één koekje weegt geen 100 gram, maar tussen de 5-60 gram. En een glas melk is ook geen 100 ml, maar tussen de 150-200 ml. Soms wordt dit er wel bij vermeld.

Eiwitten leveren 4 calorieën (kcal) per gram, koolhydraten ook 4 kcal en vetten 9 kcal per gram. Als je dit bij elkaar optelt, krijg je de hoeveelheid calorieën.

Bij vetten wordt vaak een onderscheid gemaakt in verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn slechte vetten, die niet bevorderlijk zijn voor de gezondheid. Een product met minder verzadigde en meer onverzadigde vetten, is dus beter.

Maar ze leveren beiden evenveel calorieën. Je valt dus niet af door meer onverzadigde vetten te eten. Soms staan er zelfs transvetten bij. Deze vallen ook onder de 'slechte' vetten.

Keuze tijdens het winkelen

Het is onmogelijk om alle calorieën van alle producten uit je hoofd te leren. Daarom is het ook erg moeilijk om te bepalen of een product goed is of niet. Dit kun je oplossen door het ergens anders mee te vergelijken, waarvan je wel weet of het goed is.

Je ziet in de winkel bijvoorbeeld een pak volle chocolademelk staan en wil dit eens meenemen ter afwisseling van een pak halfvolle melk. Op de halfvolle melk staat 47 kcal per 100 ml. Op de volle chocolademelk staat 89 kcal per 100 ml. Dit is dus veel meer. Maar een pak light chocolademelk bevat maar 53 kcal per 100 ml en is dus wel een geschikte vervanger.

Let vooral op de verzadigde vetten en kies bij voorkeur een product dat zo min mogelijk verzadigde vetten bevat. Zo wordt het kiezen dus een stuk makkelijker. Maar een beetje gezond verstand tijdens het winkelen is natuurlijk ook belangrijk.

Reactie toevoegen

4 Comments

Door connie (niet gecontroleerd) op do, 08/17/2017 - 12:14

paleo eetwijze;
weegschaal de deur uit, en calorien tellen is allang achterhaald.
light producten zijn kankerverwekkend door een vies proces dat het ondergaat.

ons dna is nog voor meer dan 99% hetzelfde als in de oertijd!
eet ook zo!

Door Karine (niet gecontroleerd) op di, 07/04/2017 - 13:01

Halfvolle melk 47, Light chocolademelk 53. Het is een kwestie van lezen ;-)

Door maus. (niet gecontroleerd) op do, 05/25/2017 - 15:09

Volle = 89 halfvolle =47 light = 53. DUS light is beter?? Huh? De halfvolle toch dan?!

Door H.Edgar Wetzel (niet gecontroleerd) op di, 08/30/2016 - 14:14

Wanneer jullie over 'gezond' praten, vernoem ook duidelijk dat de zogenaamde 'LIGHT' producten merendeels ECHT NIET zo gezond zijn en anders zet het erbij als het een ECHTE gezondere variant is!