donderdag, 17 oktober 2019

Gezonde tips voor een borrel

Kleinere porties en gevarieerder

Hoe zorg je op een borrel, bijvoorbeeld de kerstborrel, dat je gezellig meedoet zonder te veel ongezonds te eten en te drinken? Lees onze tips!

De tips zijn gericht op 5 gebieden, namelijk: ik ga gevarieerder eten, ik ga kleinere porties eten, ik ga gezondere producten kiezen, ik ga regelmatiger eten en ik ga mijn kinderen het goede voorbeeld geven.

Ik ga gevarieerder eten

Houden jullie regelmatig een borrel? Verzin dan elke keer een leuk thema, passend bij het jaargetijde of juist met een landenthema. Houd een zelfgemaakte-yoghurtijsjes-feestje voor de zomervakantie, maak een keer lekkere tapas, of hul je in Japanse sferen met sushi.

Ik ga kleinere porties eten

Continu 'Nee' zeggen tegen drankjes of versnaperingen is niet nodig. Je kunt ook meedoen zonder uit de bocht te vliegen. Wissel alcoholische drankjes af met water en gun jezelf een bitterbal, maar laat die schaal ook gewoon eens voorbij gaan. Spreek met jezelf van tevoren af hoeveel je van plan bent te gaan eten.

Ik ga gezondere producten kiezen

Wat te doen met de lekkere trek? Je zou een bittergarnituur en witbrood met kruidenboter kunnen laten aanrukken, maar gelukkig bieden de meeste horecagelegenheden gezondere alternatieven. Kies als het kan liever olijven en knapperig bruin (stok)brood met tapenade.

Ik ga regelmatiger eten

Blijf voor het avondeten niet te lang hangen, zeker niet als je alcohol drinkt. Hoe langer je blijft plakken, hoe groter de kans dat je besluit om iets makkelijks (en ongezonds) af te halen, of om alleen maar borrelhapjes te eten. Of stel rond etenstijd voor om geen snackschotel te bestellen, maar maaltijdsalades. Zo kun je de gezelligheid wat rekken en hebben jullie een gezond maal achter de kiezen.

Ik ga mijn kinderen het gezonde voorbeeld geven

Als je later op de avond thuis bent, sla je de volgende extra (bijvoorbeeld het koekje bij de koffie) over, want jij hebt immers al geborreld. Als je de ene keer meer eet, compenseer je dat weer door een andere keer een snack over te slaan. Zo laat je je kinderen duidelijk merken dat niet alles altijd kan.

Deze tips komen uit het boek 'Het Nieuwe Eten' van het Voedingscentrum.

Bron(nen):