dinsdag, 27 oktober 2020

Slank gourmetten

Wil je tijdens de feestdagen op je lijn letten, maar wel lekker gourmetten? Lees de volgende tips en je hoeft in januari niet op dieet.

Kies voor slanke soorten vlees, zoals bijvoorbeeld biefstuk, tartaar, varkenshaas of kipfilet. Vette soorten mogen ook best een keer, maar neem hier dan één stukje van.

Probeer ook eens vis. Alle soorten vis zijn goed, al zijn sommige wat vetter. Witte vis is mager, vissoorten zoals zalm, tonijn en makreel zijn vet.

Groenten

Ook groenten zijn erg lekker bij het gourmetten. Vooral champignons, ui en paprika zijn aanraders, omdat deze niet eerst hoeven te worden gekookt. In plaats van groenten meebakken, kun je ook kiezen voor een lekkere salade die je erbij serveert.

Pas op met stokbrood met kruidenboter. Beperk je tot een paar sneetjes met een dun laagje kruidenboter. Je kunt ook zelf kruidenboter maken van halvarine waar je verse kruiden en een teentje knoflook doorheen doet. Dat is een stuk gezonder dan die vette kant-en-klare kruidenboter.

Vloeibare margarine

Maak altijd gebruik van vloeibare margarine bij het bakken. Een drupje zo groot als je vingertop is genoeg voor een pannetje. Je hoeft niet elke keer nieuwe margarine in je pannetje te doen. Bak het volgende stukje vlees in het overgebleven bereidingsvet.

Tip: gebruik voor het invetten van de gourmetpannetjes een kwastje. Hiermee smeer je een kleine hoeveelheid olie (of vloeibare boter) vanuit een schaaltje in een pannetje.

Pas op met sauzen!

Kies voor rode sauzen of yogonaise. Knoflooksaus en andere witte sauzen bevatten vaak veel kilocalorieën.

Trefwoorden: