woensdag, 30 september 2020

Boosheid afreageren op anderen

Ik word heel snel boos om kleine dingen en dit reageer ik af op mijn vriend, vrienden en familie. Achteraf heb ik dan spijt van wat ik allemaal tegen ze heb gezegd. Hoe zorg ik dat ik niet meer zo boos word?
E.

Chantal van der Leest, psycholoog: 

Als er iets vervelends gebeurt, kun je daar op verschillende manieren op reageren. Je kunt je schouders ophalen, weglopen of boos worden. Blijkbaar is het in jouw gedrag ingesleten om het laatste te doen.

Een geïrriteerde snauw lijkt soms zomaar uit het niets te komen, dus het kan lastig zijn om het te onderscheppen. En hoe vaker je boos wordt, hoe meer boosheid ingesleten raakt in je gedragspatroon. Het werkt als een negatieve spiraal. Gelukkig hoef je je daar niet bij neer te leggen. Alles wat je jezelf aangeleerd hebt, kun je ook weer afleren.

Motivatie

Schrijf allereerst voor jezelf op een briefje, waarom het zo belangrijk voor je is om minder vaak boos te zijn en plak het op een plek die je vaak ziet. Stel je voor hoe je zou zijn en hoe je relatie met je vrienden en familie zou zijn als je niet meer zo verbaal agressief bent. Je zou niet meer je excuses aan hoeven te bieden of je rot hoeven voelen. Gooi de overtuiging dat 'je nou eenmaal zo bent' overboord; ook jij kunt vriendelijk blijven in rotsituaties, maar het kost oefening.

Observatie

Vervolgens ga je goed op jezelf letten. Wat maakt je precies zo boos? Wat gebeurt er vlak voor je boos wordt? Krijg je het warm, gaat je hart harder kloppen, krijg je een knoop in je maag? Wanneer je weet hoe een boze bui zich ontvouwt, kun je hem herkennen en ermee om leren gaan.

Actie

Zo gauw je merkt dat je geïrriteerd raakt, probeer dan uit de situatie te komen. Loop een blokje om of doe even iets anders. Als dat niet kan, luister dan eens goed naar wat de ander zegt. Of probeer de situatie eens vanuit de ander of als buitenstaander te bekijken. Wat gebeurt er nou eigenlijk precies? Is er wel echt een reden om daar geïrriteerd over te zijn? Ze bedoelen het vast goed. Denk eraan dat je spijt krijgt als je nu iets gemeens zegt!

Je kunt je op zo'n moment ook proberen te ontspannen. Concentreer je op je ademhaling, haal diep adem via je buik. (Een cursus yoga is misschien zo gek nog niet?) Of probeer gewoon ergens om te lachen. Je houdt je hersenen zo voor de gek. Probeer wat voor jou het beste werkt. Tot 'tien tellen' is een cliché, maar het kan je wel net over het kookpunt heen helpen.

Beloon jezelf

En minstens zo belangrijk: wanneer je je boosheid hebt overleefd, wees daar dan ook blij mee. Het is niet zo makkelijk om je gedrag te veranderen en elke keer dat het je lukt, is het weer een stapje in de goede richting.

In het begin zul je nog heel wat terugvallen, maar dat is ook niet erg. Misschien kun je jezelf zelfs een beloning geven. Als je een maand niet boos bent geworden, mag je een aardigheidje voor jezelf kopen. En ik denk ook dat je familie en vrienden je met je nieuwe voornemen zullen steunen!

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.