woensdag, 2 december 2020

Droge mond door een maagzuurremmer?

Apotheker Sonja Keizers geeft antwoord

Ik heb een heel droge mond, vooral ’s nachts. Kan 2x 40 mg omeprazol de oorzaak zijn?

Een droge mond kan meerdere oorzaken hebben, medicijngebruik is daar één van. Veel medicijnen hebben als bijwerking dat de speekselklieren worden geremd. Te weinig speeksel geeft een droog en plakkerig gevoel in de mond. ’s Nachts is het erger omdat de speekselproductie dan vrijwel stilligt. Anders dan bij dorst kun je monddroogte door medicijnen niet makkelijk wegdrinken met een glas water. In uw geval is het misschien mogelijk om in overleg met de arts de dosering van omeprazol te verlagen. Ook kunt u proberen met kauwgom of pepermunt de speekselproductie te stimuleren. Verder zijn bij apotheek en drogist middeltjes te koop (mondspoelmiddel, spray of gel) die verlichting kunnen geven.

Stuur ook je medicijnvraag in. Dat kan hier.

Bron(nen):