zondag, 7 augustus 2022

Zijn corticosteroïden dikmakers?

Apotheker Sonja Keizers geeft antwoord

Apotheker Sonja Keizers geeft antwoord op vragen over medicijnen. Deze keer: zijn corticosteroïden dikmakers?

Ik gebruik een neusspray tegen hooikoorts en een puffer tegen astma. Daarnaast krijg ik oogdruppels. In alle drie zit een corticosteroïde. Ik ben steeds meer aangekomen en het gaat er ook niet meer af, wat ik ook doe. Word ik dik van deze medicijnen en kan ik ermee stoppen?

Antwoord:

Op zich is het niet vreemd om verschillende middelen met corticosteroïden (bijnierschorshormonen) te gebruiken. Mensen met astma hebben ook vaak last van hun bovenste luchtwegen (neus, keel). Omdat ze direct worden toegediend op de plek waar ze moeten werken, is de dosering laag en de kans op bijwerkingen klein. Toch zijn er soms effecten op de rest van het lichaam. Gewichtstoename is zo’n bijwerking. Het klopt dus dat je van corticosteroïden via inhalatie of als neusspray dik kunt worden. U zou met uw arts kunnen bespreken of verlagen van de dosering of (tijdelijk) stoppen mogelijk is, zodat afvallen beter lukt. Tip: na het gebruik van de oogdruppels kunt u het beste de traanbuis één minuut dichtdrukken, zodat de vloeistof niet in de keel stroomt.

Stuur ook uw medicijnvraag in. Dat kan hier.

Bron(nen):