Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
maandag, 26 juni 2017

De 10 gezondste wintergroenten

Van aardperen tot wortelpeterselie

Trek in kool, knollen en co.? Misschien moet je naar sommige van onderstaande groenten even zoeken. Maar het is zeker de moeite waard, want ze bevatten veel goeds!

Aardperen

Aardperen bevatten veel vitamines, mineralen en voedingsvezels, maar nauwelijks kilocalorieën (31 kcal per 100 gram). Aardperen bevorderen de calciumopname door de botten en beschermen zo tegen osteoporose.

Bloemkool

De kleine bloemkoolroosjes zijn rijk aan vitamine C en calcium. De mosterdolieverbindingen, die voor de scherpe smaak zorgen, reduceren het kankerrisico.

Boerenkool

Boerenkool is - met vitamine C en E, bètacaroteen, ijzer en calcium - de gezondste wintergroente. Bovendien zit het vol met vezels.

Koolraap

De koolraap is rijk aan calcium, bètacaroteen, vitamine C en kalium. 100 gram koolraap bevat slechts 0,2 gram vet en 22 kilocalorieën.

Pastinaken

Pastinaken zitten vol met ijzer, kalium, calcium, etherische oliën, foliumzuur en vitamine E, C en B. Etherische oliën verlichten maag- en darmklachten.

Prei

Prei bevat provitamine A, vitamine B1, B2, C en E, kalium, natrium en fosfor. Zwavelverbindingen remmen infecties. Prei bevordert de nieractiviteit en voorkomt nierstenen.

Rode kool

De anthocyanen (paarsrode kleurstoffen) in rode kool hebben een ontstekingsremmende en antioxiderende werking. Rode kool bevat rauw meer vitamines dan gekookt. Ook zit er volop ijzer in.

Schorseneer

In schorseneer zit kalium, magnesium, calcium, fosfor en ijzer. Deze groente heeft een ontspannende werking en bevordert de nachtrust.

Spruitjes

Spruitjes bevatten twee keer zoveel vitamine C als sinaasappelen. Verder ook B-vitamines en mineralen.

Wortelpeterselie

Wortelpeterselie is een variëteit van de peterselie. De smaak lijkt op pastinaak en knolselderij. De wortel is rijk aan caroteen, vitamine B2 en vitamine C. Versterkt het immuunsysteem en voorkomt een vitamine C tekort.

Reactie toevoegen

2 Comments

Door Peter Lofström ... (niet gecontroleerd) op do, 01/26/2017 - 19:12

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen alleen nog maar milieubewust eten? Zouden de supermarkten de prijs van alle niet-duurzame niet milieubewuste voedel moeten verhogen met een eco-tax? Op die manier kun je mensen gaan sturen via de portemonee. Zouden de supermarkten en winkels hieraan meewerken? Moet dit via aandeelhouders, investeerders worden beïnvloed of afgedwongen? Het gaat daarbij ook om bewustwording. Wellicht is een eerste stap een campagne richting supermarkten en consument.

Door Arie (niet gecontroleerd) op di, 01/10/2017 - 07:47

Veel prei samen met veel koffie voor sommige mensen zorgen voor nierstenen. ..