Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
woensdag, 20 september 2017

Rode kool: niet alleen een wintergroente

Lekker het hele jaar door

Een typische wintergroente, die rode kool. Of toch niet? De rode kool kent namelijk een zomer- en een wintervariant. De zomerkool, verkrijgbaar van mei tot september is iets malser dan de winterse versie die je vanaf oktober kunt kopen.

Het is een van de oudste koolsoorten: de rode kool. De blauwrode kleur wordt veroorzaakt door de natuurlijke kleurstof antocyaan. De intensiteit van de kleur verschilt per ras, maar eventuele paarsrode vlekken krijg je erg lastig uit je kleren. De rode kool hoort bij de sluitkolen, net als witte kool, spitskool en savooiekool. Deze koolsoorten worden gekenmerkt door een gesloten krop.

Gezond?

Rode kool is niet alleen ontzettend lekker, maar ook heel gezond. De antocyanen in de kool hebben een ontstekingsremmende en antioxiderende werking. Daarnaast is rode kool rijk aan vitamine C, E en K, ijzer, bètacaroteen, kalium, calcium en foliumzuur. Ook bevat het veel vezels. Vooral de rauwe kool zit vol vitamines en voedingsstoffen: kook rode kool dan ook niet te lang. Dit gaat niet alleen ten koste van de 'gezonde krachten', maar ook de smaak wordt minder.

Van rode kool wordt gezegd dat het goed is voor de maag en darmen. Voedingsstoffen in de kool helpen deze schoon te houden, afvalstoffen af te voeren en de werking te bevorderen. Ook gaan er verhalen dat rode kool een uitstekend medicijn is bij keelontsteking, heesheid en longaandoeningen. Daarbij zou de kool nuttig zijn bij reuma en jicht en beschermt het tegen lever- en galkwalen. Voor deze uitspraken zijn echter niet altijd wetenschappelijke bewijzen.

Kopen

Als je een verse rode kool koopt, zijn de krop en kleur punten waar je goed op moet letten. De krop moet min of meer gesloten zijn en de kool moet een dieppaarse glanzende huid hebben. Daarnaast voelt een verse rode kool stevig aan en heeft hij knapperige bladeren.

Ook de rode kool uit pot of diepvries smaakt vaak prima. Die is vlak na de oogst verwerkt en dus eigenlijk heel vers. Het zit nog vol vitamines en mineralen.

Bewaren

Je kunt rode kool het beste bewaren op een koele, droge plaats. Voorgesneden kool blijft in de koelkast een paar dagen goed, mits je het afdekt met vershoudfolie. Probeer rode kool altijd zo vers mogelijk te eten. Invriezen kan ook. Blancheer de kool dan eerst twee tot vier minuten.

Bereiden

Om aan je twee ons groenten op je bord te komen, heb je 250 gram rauwe rode kool nodig. Je kunt het bakken, smoren of koken, maar ook inmaken of rauw eten zijn een optie. Als je citroensap of azijn aan het kookwater toevoegt, houdt de rode kool zijn mooie kleur. Dit maakt de structuur ook iets zachter. De rauwe rode kool is het lekkerst als je deze na het fijnsnijden overgiet met kokend water. Het echte rauwe is er dan vanaf.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

1 Comment

Door Sylvia (niet gecontroleerd) op vr, 01/17/2014 - 14:40

mmm lekker, rode kool! Maar wel met een kleine kanttekening op de opmerking:'Vooral de rauwe kool zit vol vitamines en voedingsstoffen: kook rode kool dan ook niet te lang.' Voor mensen met een te langzaam werkende schildklier is dit juist niet zo gezond. Kruisbloemige groenten (broccoli, bloemkool, boerenkool, rode kool, chinese kool, spruitjes enz, maar ook wortel, radijs, daikon/rettich, pastinaak, mosted, mierikswortel, wasabi enz) bevatten nl goitrogens, die de werking van schildklierhormonen belemmeren. Door het goed te koken worden de enzymen die dit proces in werking zetten vernietigd. Het advies voor mensen met hypothyreoidie is dan ook niet te vaak en/of te veel van eten en zeker niet rauw.