'Meer schermtijd nadelig voor ontwikkeling kleuters'

kleuters-schermen
Getty Images

Kleuters die meer tijd voor een scherm van een tablet, computer of televisie doorbrengen, scoren slechter bij ontwikkelingstoetsen. Dat blijkt uit een onderzoek van de University of Calgary onder 2.441 kinderen tussen de 24 en zestig maanden oud.

Moeders van de kinderen werd tijdens dit meerjarige onderzoek gevraagd aan te geven hoeveel uur per week de kinderen doorbrachten voor een scherm. Hierin werden alle schermen meegenomen, van tv's tot tablets en computers.

Kinderen van 24 maanden keken gemiddeld 2,4 uur per dag naar een scherm, terwijl dit bij 36 maanden 3,6 uur per dag was en bij zestig maanden het afnam met 1,6 uur per dag. Deze afname in schermtijd heeft volgens de onderzoekers vermoedelijk te maken met het ingaan van het eerste schooljaar als het kind vier jaar oud is. Kinderen hebben dan minder tijd om naar een scherm te kijken.

Ontwikkeling basisvaardigheden

De onderzoekers concluderen dat er een duidelijk verband is tussen meer schermtijd bij een leeftijd van 24 maanden en een slechtere score afgenomen bij een leeftijd van 36 maanden. Hetzelfde geldt voor de invloed van meer schermtijd bij 36 maanden en slechtere prestaties bij zestig maanden.

Hoewel de score slechter was bij meer schermtijd, wilde een slechte score niet altijd zeggen dat een kind veel naar een scherm had gekeken. Dat gegeven spreekt voor de hypothese dat meer schermtijd tot lagere scores leidt in plaats van een andere, onbekende factor.

Volgens de onderzoekers gaat meer schermtijd ten koste van de ontwikkeling van sociale vaardigheden, taal en spraak, beweging en andere basisvaardigheden. Er is alleen geen harde tijdsgrens aan te wijzen waarboven schermtijd nadelig wordt. Interactieve programma's die kinderen vragen om te bewegen of te reageren zijn mogelijk wel minder nadelig voor de ontwikkeling.

Bron 
  • Nu.nl