donderdag, 17 oktober 2019

15 tips tegen overgangsklachten

De beste ideeën van onze bezoekers

Opvliegers, nachtzweten, stemmingswisselingen… De overgang kan gepaard gaan met vervelende klachten. Wij verzamelden de beste overgangstips van onze bezoekers.

De overgang. Sommige vrouwen merken er bijna niets van, anderen hebben continu met de bijbehorende symptomen. Wat te doen bij opvliegers en andere verschijnselen?

1. Let op de voeding

"Naast het gebruik van een natuurlijk middel tegen overgangsklachten, probeer ik het gebruik van koffie en alcohol te beperken en eet ik niet te kruidig. Dat lijkt goed te helpen. Daarnaast slik ik extra vitamine D en beweeg ik heel veel."
C. Scheffers, Alkmaar

2. Sojamelk

"Bij mij werkte het erg goed om sojamelk te drinken en weinig gewone melkproducten te consumeren."
N. Wijnhoven–Brouwers, Oostrum

3. Avondwandeling

"Een avondwandeling – eventueel met een geliefde – doet wonderen. Je ontspant en maakt je hoofd helemaal leeg waardoor ook de overgangsklachten naar de achtergrond verdwijnen en je heerlijk slaapt."
H. Geers, Veghel

4. Praat erover

“Mijn tip is vooral veel praten. Vertel aan je omgeving dat je last van overgangsklachten hebt. Dat geeft al een stukje begrip, waardoor alles minder erg lijkt. Gedeelde smart is tenslotte halve smart.”
S. Raino, Zaandijk

5. Koud washandje

"Mijn overgangstip? Een koud washandje op de nek om je opvliegers 'af te blussen'. Bedrieglijk simpel, maar het werkt echt!"
D. Rosendaal, Zutphen

6. Yoga

"Ik heb veel baat gehad bij lekker bewegen. Wandelen in de frisse lucht, in je eigen tempo. Yoga met ademhalingsoefeningen om te ontspannen. Allemaal goed voor je, niet alleen voor je lichaam, maar ook voor de geest."
P. Liebregts, Schiedam

7. Geen paniek

"Probeer rustig te blijven wanneer je weer een zweetaanval voelt opkomen. Blijf gewoon doen, raak niet in paniek. Iedere vrouw moet door de overgang heen, dus je bent niet alleen. Die gedachte helpt wel een beetje."
W. van der Weele, Middelburg

8. Draag laagjes

"Draag geen warme trui, maar zorg dat je in laagjes gekleed bent. Zo kun je makkelijk iets aan- of juist uittrekken."
R. Bakker, Putten

9. Tijd voor jezelf

"Ik doe ademhalingsoefeningen om rustiger te worden en denk veel aan leuke dingen. Maar het belangrijkste: tijd voor jezelf nemen. Lekker lang douchen en jezelf verwennen met een heerlijke bodylotion om te smeren bijvoorbeeld."
T. van Oers, Etten-Leur

10. Dekengevecht

"Leg bij opvliegers in bed je voeten eens op het dekbed, terwijl de rest van je lichaam onder de dekens blijft. Binnen vijf minuten ben je weer lekker afgekoeld."
M. de Groot-Klinkhamer, Bussum

11. Concentratietraining

"Ik heb een concentratietraining gevolgd. Nu kan ik tijdens een opvlieger makkelijker mijn aandacht verleggen, waardoor de opvlieger eerder weg lijkt te zijn."
P. Bakker, Enschede

12. Matig met vlees

“Mijn tip? Eet zo min mogelijk vlees en wees matig met alcohol.”
H.L. Kwee, Badhoevedorp

13. Wisselbaden

"Bietjes lijken bij mij te helpen tegen overgangsklachten; die eet ik dus regelmatig. Daarnaast neem ik voet-wisselbaden."
W. Janssen, Leidschendam

14. Onverwacht ontspannen

"Ik laat altijd wat vrije tijd in mijn agenda, zodat ik onverwacht een ontspanmomentje kan inlassen. Heerlijk!"
M. Smit, Utrecht

15. Tijd voor jezelf

"Echt tijd voor jezelf nemen. Lekker van de zon genieten of in de tuin werken; energie opdoen in de natuur. Je voelt je er beter door en kunt de hele wereld aan!"
J. de Bok, Gemert