Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 24 augustus 2017

Feiten en fabels over fruit en afvallen

Fruit helpt om gezond te blijven

Fruit speelt in elk dieet een belangrijke rol. Bij Een Leven Lang Fit eet je het tot 12 uur onbeperkt, bij het Sonomadieet zweer je het in de eerste 10 dagen juist helemaal af. Wat kan fruit nou echt voor je betekenen als je een paar kilo kwijt wilt?

Vier hardnekkige fabels worden ontkracht. De vier simpele feiten die volgen, bewijzen dat fruit een gemakkelijk, onmisbaar onderdeel is van elk dieet.

Fabel 1. Fruit mag je onbeperkt

Nee, helaas. Maar: fruit is en blijft de beste keuze bij zoete trek. Een appel in plaats van snoep scheelt je zo 200 kilocalorieën. Je hoeft je ook echt niet aan twee stuks fruit per dag te houden. Eet gewoon niet vaker dan vier keer per dag iets tussendoor en neem normale porties. Een portie fruit is ongeveer 125 gram. Vruchtensap levert veel calorieën en minder vezels dan gewoon fruit. Drink hooguit één glas sap per dag.

Fabel 2. Fruit moet je niet combineren met andere voedingsmiddelen

Gelukkig is dat onzin. In de jaren negentig was het dieet Een Leven Lang Fit een hit. Volgens dit dieet kun je het beste 's ochtends fruit nemen en daarna een tijdje niets. Anders zou het gisten in je maag. Ook al is dit dieet vrijwel vergeten, veel mensen denken nog steeds dat je fruit het beste apart kunt eten. Dit is nooit wetenschappelijk aangetoond.

Het combineren van fruit is juist een aanrader. Denk aan plakjes aardbei, banaan of appel als mager broodbeleg of in de yoghurt. Als je 's ochtends alleen fruit eet, kun je waarschijnlijk later op de ochtend verleidingen minder goed weerstaan. Een Leven Lang Fit adviseert dan 'een paar bananen te eten'. Maar: ook bananen tikken aan als je er te veel van eet.

Fabel 3. Een banaan als ontbijt? Kilo's kwijt!

Nee, helaas ook geen absolute waarheid. Volgens het Bananendieet, in Japan een hit, kun je het beste afvallen door in de ochtend een banaan te nemen. Als lunch en diner zou je dan kunnen eten wat je wilt. Een banaan heeft geen magische uitwerking voor je stofwisseling. Als je de rest van de dag meer eet dan je nodig hebt, kom je gewoon aan. Maar: een banaan kan natuurlijk best een lekker, snel ontbijt zijn. Houd alleen wel een gewone bruine boterham of andere caloriearme aanvulling op je ontbijt achter de hand voor wat later. Een banaan alleen is niet voldoende om je tot de lunch fit en vrolijk te houden. Bovendien is het belangrijk te variëren met fruit.

Fabel 4. Superfruit is gezonder

Granaatappels, goji- en açai-bessen bevatten veel antioxidanten en worden daarom vaak 'superfruit' genoemd. Het Sonomadieet roemt ook de bosbes. Voor afvallen hebben deze supersoorten geen bijzonder effect. Bovendien: wetenschappers zeggen dat de gezonde werking van fruit komt door de combinatie van stoffen die in fruit zitten, niet alleen door antioxidanten. Elke soort fruit heeft een eigen combinatie van gezonde stoffen. Juist door te variëren zorg je dat je al die stoffen binnen krijgt. Daarom is het onverstandig om bijvoorbeeld alleen nog maar bosbessen te eten.

Feit 1. Fruit helpt om caloriearm te eten

Ja, fruit is ontzettend gemakkelijk als je op dieet bent. Je weet namelijk zeker dat je met fruit de caloriearme keuze maakt. Mueslirepen, en andere 'verstandige' tussendoortjes leveren vaak meer calorieën dan je denkt.

Feit 2. Fruit stilt sneller je trek dan een kroket

Fruit bevat veel vezels. Vezels zorgen ervoor dat je sneller een verzadigd gevoel hebt. Vet eten heeft als nadeel dat je pas na een tijdje voelt dat je verzadigd bent, waardoor je snel te veel eet.

Feit 3. Fruit helpt om gezond te blijven

Volgens het Voedingscentrum zijn er sterke aanwijzingen dat fruit eten helpt tegen bepaalde chronische ziekten. Genoeg groenten en fruit eten zou het risico op hart-en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker verlagen.

Feit 4. Fruit helpt op blijvend gewicht te blijven

Het probleem van veel diëten is dat ze te eenzijdig en nodeloos ingewikkeld zijn. Het zou niet goed zijn ze lang vol te houden omdat ze simpelweg niet alles leveren wat je nodig hebt. Fruit levert weinig calorieën en veel van wat je lijf nodig heeft. Vervang één ongezonde gewoonte door fruit en je bent al op weg!

Reactie toevoegen

5 Comments

Door christien (niet gecontroleerd) op do, 05/04/2017 - 05:13

Ik verbaas me altijd over de hoeveel onzin je leest over eten om af te vallen. Ik zou zeggen eet dan niet zo veel. Ik heb nog nooit aan speciaal eten gedaan en zeker nooit op dieet en toch was ik laatst 2 kilo afgevallen dus ik weeg nog maar 67 kg. Ik heb ooit 70 kg. gewogen maar deed er verder niks mee. Niet minder eten of drinken en mijn wijntje laat ik nergens voor staan. En toch ben ik 2 kg afgevallen. Maar.... tussendoortjes eet ik echt nooit. Bah, die vieze zoete mueslirepen en andere enge koekjes zeker. Nee, dan neem ik wel liever een gezond biertje.

Door Harmen (niet gecontroleerd) op di, 04/18/2017 - 18:13

Mijn persoonlijk ervaring met Açai is in tegenspraak met wat hier beweert wordt. Ik beweer niet dat dit voor iedereen zo hoeft te zijn, maar sinds ik Açai ben gaan toevoegen aan mijn dieet zijn al mijn ongezonde eetgewoonten als helemaal vanzelf uit mijn routine geraakt. Waar ik normaal altijd wel een onrustige maag voelde en hier en daar even iets kleins of een boterham pakte kan ik nu volledig uit met 's ochtends een flinke schaal heerlijke Açai (wel zo vers mogelijke pulp en een klein scheutje guarana, niet teveel vanwege de suikers), 's middags een echt goede gezonde maaltijd en vroeg in de avond weer een schaal Açai. In combinatie met de gezonde aigenschappen die Açai uit zichzelf bezit heb ik echt volledig moeiteloos een totaal andere balans kunnen vinden in mijn voeding. Na een schaal Açai heb ik 3 a 4 uur (soms 5 a 6 uur) geen honger meer en een heerlijk rustig en energiek gevoel in mijn lijf. Ik ben alleen al in de afgelopen 6 weken (ben nog maar net bezig) van BMI 30,6 naar BMI 28,1 gegaan en het voelt heerlijk. Mijn cravings zijn totaal verdwenen en heb een heerlijke rust en balans kunnen vinden in mijn voeding door de Açai. Maar ik ben zelfs ook letterlijk beter in mijn vel gaan zitten. Waar ik normaal mij helemaal suf smeerde met nivea om mijn ruwe huid (vooral mijn handen en nagels) een beetje zacht en soepel te doen aanvoelen, voelt mijn huid nu overal vanzelf als de zachte huid van een baby, en dat komt echt alleen al door de Açai. Iedereen om mij heen zegt ook dat ik er veel beter uit ben gaan zien de afgelopen weken. "Fabel 4. Superfruit is gezonder", tja, weet je, zie het zoals je zelf wilt zien. Ik ben bereid geweest hier om mijn eigen ervaring hier te delen.

Door Bianca (niet gecontroleerd) op zo, 11/13/2016 - 02:58

Laat eens producten staan waar granen in zitten en zuivel. Ten eerste komen je darmen tot rust en ten tweede val je er van af, zonder dat je hongergevoelens hebt.
Ik ben nu 4 weken bezig en ik heb weer een rustige buik!
Biologische groente & fruit (vers van de telers Puurdichtbij), soep (eigen merk Ekoplaza), rijstwafels met spread en evt zalm, biokip, biorund, bouillon, sekruidenthee, enz.

Door Rob (niet gecontroleerd) op do, 09/29/2016 - 11:17

Fruitsuikers zijn ook slecht. Net zo slecht als geraffineerde suikers. Daarom moet je ook geen sap pakken, ook niet vers, want dan krijg je er meer van binnen dan wanneer je de vrucht eet. Bijvoorbeeld: In een glas sinaasappelsap gaan 3--4 sinaasappelen, terwijl je er maar max 2 wegwerkt als je ze uit de hand eet. Dus meer vezels en minder suikers is het gevolg. Net als dat je nergens zout overheen hoeft te strooien, hoef je ook nergens suiker aan toe te voegen. Je krijgt er door gezond te eten al genoeg van binnen. En wil je echt gezond leven, eet dan alleen dingen die je zo in de natuur vindt en wat dus niet bewerkt is in een fabriek.

Door Caro. (niet gecontroleerd) op do, 09/29/2016 - 10:29

En hoe zit het dan met al die fruitsuikers? Die zijn toch ook slecht.