dinsdag, 24 november 2020

Het bodysense dieet

Luister naar je lichaam

Het bodysense dieet leert je te luisteren naar je lichaam en in je eigen tempo af te slanken. Het ideale lichaamsgewicht is het gewicht dat echt bij je past. Daarnaast houdt dit dieet rekening met de maandelijkse hormonale schommelingen van een vrouw.

Hoe werkt het?

Het bodysense dieet bestaat uit drie fasen die zijn gekoppeld aan de menstruatiecyclus. Zo kan je in de eerste fase met minder calorieën af, terwijl er ook rekening wordt gehouden met momenten waarop je meer eetlust hebt. Om lichaam en geest op dezelfde golflengte te brengen, houd je een zogenaamd bodydagboek bij. Daarin schrijf je allerlei zaken over je voeding, je gevoelens en je gedachten met als doel er uiteindelijk verbanden tussen te kunnen leggen.

Wat moet je doen?

Dit dieet richt zich op grote hoeveelheden voedingsmiddelen die maar weinig calorieën bevatten. Zo mag je wel veel fruit en groente eten. Ook staan er veel volkeren producten op het menu en eet je maar kleine porties vet. De bedoeling is dat je langzaam en bewust eet, zodat je beter aanvoelt wanneer je verzadigd bent. Het afslanken gaat niet snel, maar op een natuurlijke manier waarbij jij je goed voelt.

Voor wie is het?

Het bodysense dieet is geschikt voor vrouwen die willen leren luisteren naar hun eigen lichaam. Daarnaast is het belangrijk dat je goed op calorieën kunt letten en suiker kunt laten staan. Dit dieet werkt bovendien goed voor vrouwen die last hebben van eetaanvallen.

Wat vinden deskundigen?

Het Voedingscentrum heeft zich nog niet uitgesproken over het bodysense dieet. Wetenschappelijk bewijs voor de werking van het dieet ontbreekt. Maar het dieet bevat evenwichtige voeding, dus uitproberen kan geen kwaad.

Voordelen

Met dit dieet stel je jezelf een haalbaar doel: je natuurlijke gewicht. Bovendien leer je evenwichtig te eten, waardoor eetaanvallen voorkomen worden. Je valt langzaam, maar verantwoord af. Het bodysense dieet is daarom een opstap naar nieuwe gezonde eetgewoontes.  

Nadelen

Een nadeel is dat je heel gedisciplineerd de calorieën bij moet blijven houden. Leren luisteren naar je lichaam is bovendien makkelijker gezegd dan gedaan.

De effectiviteit van een dieet is van veel factoren afhankelijk. Snel veel gewicht verliezen is nooit verstandig, vermijd daarom de zogenaamde crashdiëten. Mensen met ernstig overgewicht (bmi > 30) kunnen beter een diëtist raadplegen voor een dieet op maat, dan zelfstandig een dieet volgen. Houd er ook rekening mee dat de meeste diëten bedoeld zijn 'voor het leven'. Wie weer vervalt in zijn of haar oude voedingspatroon, krijgt de verloren kilo's er snel weer bij.