zondag, 17 november 2019

Het Cambridge dieet

Terug naar 500 calorieën per dag

Nog geen 500 kilocalorieën per dag en toch al je voedingsstoffen binnenkrijgen? Nooit meer calorieën tellen en zes tot tien kilo verliezen in een maand? Het Cambridge dieet klinkt als muziek in de oren.

Hoe werkt het?

Door zo min mogelijk koolhydraten te eten, verlies je volgens dr. Alan Howard, bedenker van het dieet, het meeste gewicht. Je lichaam slaat energie op als vet en als koolhydraten.

Wanneer je lichaam brandstof nodig heeft, zal het eerst je koolhydratenreserve aanspreken voor het aan je vetreserve begint. En juist als je wilt afvallen, wil je van dat vet af. Daarom adviseert dr. Howard voedsel dat rijk is aan eiwitten. Vetten en koolhydraten moeten zo veel mogelijk worden vermeden.

Om te voorkomen dat je alle verloren kilo's direct weer terug eet, bevat het Cambridge dieet een afbouwplan: het Cambridge levensstijl zevenstappenplan. Dit plan kijkt ook naar je denkpatronen achter het eten.

Wat moet je doen?

Bij het Cambridge dieet vervang je alle maaltijden door caloriearme soepen, shakes en repen. Eén portie bevat ongeveer 150 kcal en daar mag je er per dag drie van hebben. Afslanken via het Cambridge dieet kan alleen door je in te schrijven bij een Cambridge-consulent. Hier kun je ook de maaltijdvervangers krijgen.

Na drie weken moet je steeds een tussenweek inlassen. Je volgt immers een dieet met maaltijdvervangers en je moet daar af en toe 'normaal' voedsel aan toevoegen. In de tussenweek mag je naast de drie maaltijdvervangers daarom een lichte avondmaaltijd gebruiken.

Voor wie is het?

Doordat je maximaal 500 kcal op een dag binnenkrijgt, zullen de kilo's eraf vliegen. Ideaal als je snel weer in die ene jurk wilt passen, omdat je mooi voor de dag wilt komen op dat ene feest. Of als je na je zoveelste lijnpoging toe bent aan een dieet waarbij je snel gewicht verliest.

Wat vinden deskundigen?

Volgens het Voedingscentrum moet je minimaal 1200 kcal per dag innemen. Consulente Els Dijkstra: "Een lichaam kan niet teren op 500 kcal per dag. Bij het Voedingscentrum heeft zich een aantal dieetvolgers met klachten als hoofdpijn, duizeligheid, obstipatie of juist diarree en misselijkheid gemeld. Het Cambridge dieet werkt met maaltijdvervangers, terwijl je een cliënt juist moet leren met 'gewone' voedingsmiddelen om te gaan."

Voordelen

Het is een snelle en gemakkelijker manier om af te vallen. Je hoeft geen calorieën te tellen of te koken volgens recepten.

Nadelen

Je moet er veel voor laten. Terwijl jij aan je zoveelste shake zit, verorbert je partner een bord spaghetti. Chocola, een stroopwafel en zelfs een biscuitje of een glas light frisdrank zijn uit den boze.

De effectiviteit van een dieet is van veel factoren afhankelijk. Snel veel gewicht verliezen is nooit verstandig, vermijd daarom de zogenaamde crashdiëten. Wie weer vervalt in zijn of haar oude voedingspatroon, krijgt de verloren kilo's er snel weer bij. Mensen met ernstig overgewicht (bmi > 30) kunnen beter een diëtist raadplegen voor een dieet op maat, dan zelfstandig een dieet volgen.