Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
maandag, 26 september 2016

Het Cambridge dieet

Terug naar 500 calorieën per dag

Nog geen 500 kilocalorieën per dag en toch al je voedingsstoffen binnenkrijgen? Nooit meer calorieën tellen en zes tot tien kilo verliezen in een maand? Het Cambridge dieet klinkt als muziek in de oren.

Hoe werkt het?

Door zo min mogelijk koolhydraten te eten, verlies je volgens dr. Alan Howard, bedenker van het dieet, het meeste gewicht. Je lichaam slaat energie op als vet en als koolhydraten.

Wanneer je lichaam brandstof nodig heeft, zal het eerst je koolhydratenreserve aanspreken voor het aan je vetreserve begint. En juist als je wilt afvallen, wil je van dat vet af. Daarom adviseert dr. Howard voedsel dat rijk is aan eiwitten. Vetten en koolhydraten moeten zo veel mogelijk worden vermeden.

Om te voorkomen dat je alle verloren kilo's direct weer terug eet, bevat het Cambridge dieet een afbouwplan: het Cambridge levensstijl zevenstappenplan. Dit plan kijkt ook naar je denkpatronen achter het eten.

Wat moet je doen?

Bij het Cambridge dieet vervang je alle maaltijden door caloriearme soepen, shakes en repen. Eén portie bevat ongeveer 150 kcal en daar mag je er per dag drie van hebben. Afslanken via het Cambridge dieet kan alleen door je in te schrijven bij een Cambridge-consulent. Hier kun je ook de maaltijdvervangers krijgen.

Na drie weken moet je steeds een tussenweek inlassen. Je volgt immers een dieet met maaltijdvervangers en je moet daar af en toe 'normaal' voedsel aan toevoegen. In de tussenweek mag je naast de drie maaltijdvervangers daarom een lichte avondmaaltijd gebruiken.

Voor wie is het?

Doordat je maximaal 500 kcal op een dag binnenkrijgt, zullen de kilo's eraf vliegen. Ideaal als je snel weer in die ene jurk wilt passen, omdat je mooi voor de dag wilt komen op dat ene feest. Of als je na je zoveelste lijnpoging toe bent aan een dieet waarbij je snel gewicht verliest.

Wat vinden deskundigen?

Volgens het Voedingscentrum moet je minimaal 1200 kcal per dag innemen. Consulente Els Dijkstra: "Een lichaam kan niet teren op 500 kcal per dag. Bij het Voedingscentrum heeft zich een aantal dieetvolgers met klachten als hoofdpijn, duizeligheid, obstipatie of juist diarree en misselijkheid gemeld. Het Cambridge dieet werkt met maaltijdvervangers, terwijl je een cliënt juist moet leren met 'gewone' voedingsmiddelen om te gaan."

Voordelen

Het is een snelle en gemakkelijker manier om af te vallen. Je hoeft geen calorieën te tellen of te koken volgens recepten.

Nadelen

Je moet er veel voor laten. Terwijl jij aan je zoveelste shake zit, verorbert je partner een bord spaghetti. Chocola, een stroopwafel en zelfs een biscuitje of een glas light frisdrank zijn uit den boze.

De effectiviteit van een dieet is van veel factoren afhankelijk. Snel veel gewicht verliezen is nooit verstandig, vermijd daarom de zogenaamde crashdiëten. Wie weer vervalt in zijn of haar oude voedingspatroon, krijgt de verloren kilo's er snel weer bij. Mensen met ernstig overgewicht (bmi > 30) kunnen beter een diëtist raadplegen voor een dieet op maat, dan zelfstandig een dieet volgen.

Reactie toevoegen

30 Comments

Door Emily (niet gecontroleerd) op ma, 09/19/2016 - 12:42

Je hoeft niet perse (dubbel) de verloren kilo's aan te komen als je daarna maar goed op je eten blijft letten en voldoende bewegen/sporten

Door Savanne Katerberg (niet gecontroleerd) op do, 12/03/2015 - 19:44

15 kilo afgevallen en weer 10 kilo erbij...
En ik vindt het cambridge dieet toch wel vrij duur
Zeker als het niet heel erg goed blijkt te werken.

Door wima (niet gecontroleerd) op di, 11/24/2015 - 20:27

ik heb 5 jaar geleden ook een koolhydraat beperkt dieet gevolgd en ben daar 13,5 kilo mee afgevallen en daar is nog steeds 10 kilo vanaf zelfs na 5 jaar. misschien moet je nu ook beter op je koolhydraten letten dit zijn tenslotte dikmakers en verborgen suikers

Door Soraya (niet gecontroleerd) op vr, 10/23/2015 - 21:28

Ben zelf 19 jaar en begin nu met me 3e week Cambridge 500. Begon op een gewicht van 69 kilo en ben 1.57M. Ben nu in totaal 5 kilo kwijt en moet nog 6kilo. Heb nog 2 weken en die 3 afbouw weken om die laatste kilo's kwijt te raken want ik wil niet langer hier mee door gaan. 6 November mag ik beginnen met me tussen week en wil dan meteen gaan afbouwen. Ik heb echt respect voor de mensen die dit langer dan 3 maanden kunnen doen. Ik zal mezelf ook niet verbieden om in de toekomst wat lekkers te eten, maar ik ga het beperken naar 1 in de week. Want ik weet nu hoe zwaar het is om het eraf te krijgen..

Door Kas (niet gecontroleerd) op di, 01/27/2015 - 20:39

Allereerst, het is niet duur. Je bent rond de € 50,- per week kwijt. Ik ben meet dan dat kwijt aan mijn eten als ik geen cambridge doe.
Dit is voor mij de tweede keer dat ik cambridge doe, ik ben het laatste jaar, na jaren van wel op gewicht blijven, veel, heel veel aangekomen. Dit omdat ik van lekker en veel eten hou en ik een emotionele eter ben.
Natuurlijk moet je letten op wat je eet, en dat gaat ook gebeuren ALS en wanneer ik op gewicht ben.
Een normaal dieet, of normaal eten, levert mij resultaat op over 40 weken! Dat duurt mij te lang.

Door Yvonne (niet gecontroleerd) op do, 11/27/2014 - 08:47

Wat een vreselijk dieet. Het is vragen om extra kilo's aankomen na te zijn gestopt met het dieet.
Nóóit aan dit soort crashdieeten beginnen!

Door Annie (niet gecontroleerd) op wo, 11/26/2014 - 18:15

Wat vervelend! Helaas een verhaal wat ik als voedingsdeskundige vaak hoor. Kijk eens naar voeding om je lichaam hormonaal weer in balans te brengen. Als je lichaam weer in balans hebt, kun je best een keertje een patatje eten (of een wijntje drinken, etc). Uiteraard zul je altijd anders moeten eten dan voorheen maar dat is ook de bedoeling! Afvallen en blijven is niet een dieet maar een verandering van levensstijl. Hopelijk kun je snel weer vrijer omgaan met eten!

Door kiek (niet gecontroleerd) op di, 11/04/2014 - 07:49

Hier exact hetzelfde!! 26 afgevallen met Cambridge, wat was ik blij!! Rustig opgebouwd, Nu eet ik tussen de 1000-1250 kcal per dag en ik kom gestaag 2 kg per week aan!! Ten einde raad, ik houd wat ik eet bij op het voedingscentrum om te kijken of het misschien daar aan ligt. Drink nog steeds braaf anderhalve liter water per dag, en eet geen snoep of koek. Nu mogen de geweldige experts die waarschijnlijk zelf hun leven lang graatmager zijn en nog nooit een blokje kaas hebben moet laten staan, mij vertellen hoe dat kan... Vind het altijd zo vervelend dat er altijd mensen iets moeten zeggen over hetgeen wat iemand die geen maatje 36 past eet. Daar weten jullie helemaal niks van! Ik ben nu niet meer dik, maar zal nooit van mijn leven een snackbar in durven!! Dat heb ik toen ik hele dik was ook nooit gedaan, puur en alleen voor de vooroordelen. Het erge daarvan is, dat ik ook nog eens geen gefrituurde spullen lust!! dus als ik daar al liep vroeger, was het om patat voor mijn familie te halen, niet voor mezelf... maar goed, die vooroordelen zullen helaas altijd wel blijven ben ik bang....

Door clair (niet gecontroleerd) op wo, 05/28/2014 - 00:35

Als je wilt afvallen moet je beseffen dag je je voedingstijl zult moeten aanpassen.
gezond voedingrijk geen vetten en suikers en natuurlijk sport..
het gaat langzaam maar het is blijvend...bovendien geen hongergevoel..
Geen gekke dieeten allemaal onzin....en duur.

Door connie (niet gecontroleerd) op di, 05/06/2014 - 10:18

volg de paleo leefstijl en je komt op een perfecte bmi, zonder honger, en met heerlijk eten!