Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
vrijdag, 30 september 2016

Hoe kun je op een gezonde manier aankomen?

Liever geen slagroomkuur

Je kunt ondergewicht hebben door een bepaalde lichamelijke of psychische ziekte, maar ook gewoon door je bouw of door een snelle stofwisseling. Hoe dan ook, aankomen is veel lastiger dan afvallen. In dit artikel vind je tips om gezond aan te komen.

Iemand met een Body Mass Index (BMI) van lager dan 18,5 heeft ondergewicht. Je weegt dan minder dan gezien je lengte goed voor je is.

Voor de duidelijkheid, iemand met een BMI tussen de 18,5 en 25 heeft een gezond gewicht en iemand met een BMI boven de 25 heeft overgewicht. Dat laatste probleem is in Nederland gigantisch, maar ook ondergewicht komt bij veel mensen voor.

Slagroomkuur

Hoe kun je toch proberen op een gezonde manier aan te komen als je ondergewicht hebt? Als een lichamelijke of psychische ziekte de oorzaak van je ondergewicht is, is het aan te raden eerst even naar je huisarts te gaan.

Maar ook zonder lichamelijke of psychische ziekte kun je ondergewicht hebben. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld een snelle stofwisseling. Zij kunnen eten wat ze willen, maar dikker lijken ze niet te kunnen worden.

Heel belangrijk is in zo'n geval dat je geduld hebt. Want aankomen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Sterker nog, afvallen is vaak nog gemakkelijker dan aankomen.

Kilo per maand

Eén kilo per maand erbij is al prima. Probeer dit niet te bereiken door een zogenaamde slagroomkuur, maar gewoon door meer en vaker te eten. Voorbeelden van wat je prima tussendoor kunt eten:

  • Tosti's met kaas, ham, tomaat en plakjes ananas.
  • Crackers met aardbeien.
  • Plakken ontbijtkoek met margarine.
  • Melk, karnemelk, yoghurtdrank, chocolademelk of een milkshake.
  • Vla met yoghurt, yoghurt met vruchten, een ijsje.
  • Yoghurt met cruesli.
  • Noten, zoals een handje pinda's.
  • Sultana, liga of andere tussendoorbiscuits.
  • Soep met kip of soepballetjes, groente, vermicelli en stokbrood.

Heb je niet zo veel trek? Dit kun je doen om je eetlust te bevorderen:

  • Eet niet te veel vet. Te vet eten remt de eetlust, terwijl het juist de bedoeling is om vaker iets te eten. 

  • Drink iets fris, zoals een glas vruchtensap of tomatensap, of eet een paar partjes fruit. Dit kan de trek stimuleren. Ook een kop bouillon een half uur voor de warme maaltijd kan de trek op gang brengen. 


Gezond en gevarieerd

Heel belangrijk bij dit alles is om wel gezond en gevarieerd te blijven eten. Het is misschien verleidelijk om je vol te gaan proppen met voeding met veel vet (een zogenaamde slagroomkuur), maar zo raak je van de regen in de drup.

Zo'n eetpatroon bevat ontzettend veel verzadigd vet. Daarmee verhoog je het risico op hart- en vaatziekten alleen maar. Blijf dus gezond eten, zo krijg je alle vitamines en mineralen binnen die je nodig hebt.

Diëtist

Kortom, aankomen is lastig. Maar als je meer en vaker gezonde dingen eet - tussen de vaste maaltijden door - moet het lukken. Zeker als je geduldig blijft. Lukt het je desondanks niet alleen? Schakel dan de hulp van een diëtiste in.

Reactie toevoegen