vrijdag, 15 november 2019

Room: van vet tot slank

Slag, sour of soja

Een scheut room door een soep of saus of een toefje slagroom op een punt appeltaart... room maakt allerlei gerechten lekkerder. Alleen jammer dat het zo ontzettend vet is. Gelukkig zijn er alternatieven die minder ongezond zijn.

Room bestaat onder andere uit melkvet, het gedeelte van melk dat komt bovendrijven als melk een tijdje staat.

Volgens de Warenwet mag room alleen zo heten als het gemaakt is van koemelk en een vetgehalte heeft van minimaal 10 procent. Maar dat is nog weinig: slagroom moet zelfs een vetpercentage van 30 hebben.

Gezonde alternatieven

Als er in een recept ‘room’ tussen de ingrediënten staat, wordt er meestal slagroom bedoeld. Je kunt het in zoete en hartige gerechten gebruiken, zowel bij koude als warme bereidingen. Het vet in de slagroom zorgt ervoor dat slagroom niet zo snel schift als je het toevoegt aan een warme soep of saus. Als je een minder vette roomsoort toevoegt aan iets warms, kunnen de eiwit- en vetdeeltjes uit elkaar vallen. Er ontstaan dan witte vlokjes. Het doet niets af aan de smaak, maar het ziet er niet zo lekker uit. Schiften kun je proberen te voorkomen door de room alvast op te warmen met bijvoorbeeld een lepeltje soep. Voeg de room pas op het laatst toe, als het gerecht niet meer hoeft te koken. 

Er zijn verschillende lichtere roomproducten die een bindmiddel bevatten dat schiften voorkomt. Deze hebben namen als kookroom, room culinair, koksroom en slankroom. Ze zijn vriendelijker voor de lijn en je kunt ze zonder problemen door warme gerechten roeren.

Friszuur

Crème fraiche is een dikke room die friszuur gemaakt is met melkzuurbacteriën. Het is niet hetzelfde als zure room: dat is wat slanker, maar schift daardoor wel weer sneller. Om het helemaal ingewikkeld te maken, sour cream is wel hetzelfde als zure room. In koude gerechten kun je crème fraiche dus vervangen door zure room / sour cream of eventueel magere kwark of yoghurt. Voor warme gerechten kun je alternatieven zoals de genoemde kookroom gebruiken.

Plantaardig

Een plantaardig alternatief voor slagroom en crème fraiche is ‘room’ op basis van sojabonen of kokos. Room tussen haakjes, want eigenlijk mogen alleen koemelkproducten zo heten. Sojaroom kun je gebruiken in soepen, sauzen en desserts, maar door het lage vetgehalte kun je het niet opkloppen. Kokosroom is dikker dan kokosmelk, omdat er minder water in zit. Het is vet, maar draagt wel bij aan een goede samenstelling van het cholesterol in je bloed. Kokosroom is lekker in zoete, maar ook in pittige gerechten. Zowel sojaroom als kokosroom is geschikt voor veganisten en mensen met een lactose-intolerantie of koemelkallergie.

We zetten een aantal roomvarianten voor je op een rij, van vet naar slanker.

  Kilocalorieën per 100 gram Gram vet per 100 gram
Slagroom, ongeklopt  343  36
Crème fraiche  335  35
Geklopte slagroom met suiker  350  31
Slankroom  253  25
Soja topping  255  22
Koffieroom  210  20
Zure room  198  19
Sojaroom  174  17
Crème fraiche, halfvol  165  15
Halfroom / kookroom light  102  8
Sojaroom light  72

 5

Bron(nen):