zaterdag, 19 oktober 2019

Weet wat je eet met een eetdagboek

Handig hulpmiddel bij afvallen

Ook al denk je goed te weten wat je dagelijks binnenkrijgt, de mens is snel geneigd om onaangename dingen te vergeten. De traktatie van je collega bijvoorbeeld of een uit de hand gelopen dinertje. Een eetdagboek is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in je eetgewoontes én je verbeterpunten.

Eet je echt zo gezond als je denkt? Hou maar eens een week of twee bij wat er iedere dag in je mond gaat. Zo zie je of je ontbijt wel erg karig is en dat het niet gek is dat je om half tien alweer honger hebt (en dan twee stroopwafels neemt). Of dat de groenteconsumptie te wensen overlaat. Na verloop van tijd zul je vanzelf gezonder gaan eten, omdat het heel confronterend is als je die appelpunt of zak chips zwart op wit ziet staan. En dat is precies waar het om gaat.

Wetenschappelijk bewezen

Het klinkt niet alleen logisch, het is onlangs zelfs wetenschappelijk bewezen dat vrouwen minder eten wanneer zij opschrijven wat ze op een dag eten. Voor het onderzoek, dat is gepubliceerd in Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, is een jaar lang een groep van 123 vrouwen tussen de 50 en 75 jaar gevolgd. Uit het onderzoek bleek dat de vrouwen die consistent hun eetschema hadden bijgehouden bijna drie kilo meer waren afgevallen dan de vrouwen die dat niet deden.

Streep je slank

Niet zo vreemd dus dat veel eetprogramma´s op een of andere manier werken met een vorm van een dagboek. Bij sommige, zoals Margriet Streep-je-Slank en Weight Watchers, is dat zelfs het uitgangspunt. Bij deze dieetmethodes zijn de belangrijke voedingsmiddelen verdeeld in een aantal groepen. Alle voedingsmiddelen zijn vertaald in vakjes. Het principe is simpel: als je een boterham eet, streep je het bijbehorende aantal vakjes weg. Ook de bekende acht glazen water kun je afstrepen. Het is even puzzelen in het begin, maar het is een goede manier om op een gezonde en gevarieerde manier kilo’s te verliezen.

Eetdagboek 2.0

Je kunt je eetdagboek natuurlijk bijhouden in een schriftje of een werkboek. Maar denk je niet dat digitaal veel handiger is? Het Voedingscentrum heeft hiervoor de Eetmeter ontwikkeld. De Eetmeter is een eetdagboek waarin je dagelijks kunt invullen wat je eet en drinkt. De tool laat zien of je voldoende voedingsstoffen eet en hoeveel energie (calorieën) je hebt binnengekregen. Ook op de site eetdagboek.com kun je per dag bijhouden wat je hebt gegeten, compleet met grafieken en calorieënteller. En in één oogopslag zie je of er voldoende groente en fruit op je menu staat.

Niet voor eeuwig

Een eetdagboek is vooral in de eerste tijd van je dieet een handig hulpmiddel om een nieuwe, gezonde manier van eten aan te leren. Als je het eetdagboek na een aantal weken nog steeds een prettige stok achter de deur vindt, dan moet je er vooral mee doorgaan. Maar als je op een gegeven moment wel weet wat je per dag mag hebben en hoe een uitgebalanceerde maaltijd eruit ziet, dan is het tijd om er een streep door te zetten. Je doel is bereikt: een gezond eetpatroon en een gezond gewicht. Nu alleen nog de moed vinden om ermee te beginnen!