donderdag, 22 augustus 2019

Wat is zelfvertrouwen?

Tips om je zelfvertrouwen te vergroten

Gebrek aan zelfvertrouwen is een veelvoorkomend probleem. Wat is zelfvertrouwen eigenlijk? Wat is de oorzaak van een gebrek aan zelfvertrouwen, maar vooral: wat kun je zelf doen om meer zelfvertrouwen te krijgen?

Zelfvertrouwen is, zoals het woord al zegt, het vertrouwen dat je in jezelf hebt. Het is een realistische kijk op je eigen kunnen; het vertrouwen dat je zelf taken en hindernissen aankunt.

In de positieve psychologie is de theorie dat zelfvertrouwen een balans is tussen vaardigheid en waardigheid. William James, een van de grondleggers van de moderne psychologie, zag zelfvertrouwen als de vaardigheid oms succes te behalen. Wanneer je door te oefenen bepaalde vaardigheden vergroot, vergroot dit ook je zelfvertrouwen. Je weet dan dat je iets goed kunt, je twijfelt hier niet over.

Waardigheid

Tegenwoordig wordt er ook steeds meer aandacht geschonken aan waardigheid. Want wat als het niet lukt om bepaalde vaardigheden te vergroten, of dat je hier geen complimenten over krijgt? Je zelfvertrouwen kan dan zo weer verdwijnen.

Daarom is het belangrijk om ook aan je waardigheid te werken. Dit betekent dat je jezelf waardevol vindt, ook al staat daar misschien geen prestatie tegenover. Kortom, jezelf accepteren zoals je bent is ook erg belangrijk bij het creëren van zelfvertrouwen.

Hoe ontstaat een gebrek aan zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen ontwikkelt zich in de kinderjaren. Naast iemands persoonlijkheid is de sociale omgeving erg belangrijk bij de ontwikkeling van zelfvertrouwen. Wanneer je bijvoorbeeld erg beschermd opgevoed bent, kan het zijn dat je niet geleerd hebt om een eigen mening te vormen en zelf dingen te ondernemen.

Als je ouder wordt, kan dit zich uiten in je gedrag. Je durft weinig initiatief te nemen of iets niet te zeggen, omdat je bang bent dat een ander vindt dat je iets stoms zegt. Hierdoor behaal je geen successen en krijg je geen bevestiging dat je iets heus wel kan. Je zelfvertrouwen neemt nog meer af en dit resulteert in nog minder positieve ervaringen. Je komt in een negatieve spiraal terecht.

Hetzelfde kan ontstaan wanneer mensen in je omgeving kritiek hebben geleverd op je gedrag of prestaties, of wanneer je bent gepest. Ook dit zijn oorzaken waardoor je aan jezelf kunt gaan twijfelen en dingen uit de weg kunt gaan, waardoor je zelfvertrouwen afneemt of zich niet genoeg ontwikkelt.

Tips voor meer zelfvertrouwen

Wanneer je een gebrek aan zelfvertrouwen hebt, kun je dit niet zomaar in een uurtje veranderen. Je moet actief aan de slag. Met de onderstaande tips kun je de komende tijd concrete stappen zetten om je zelfvertrouwen te vergroten.

1. Wees je bewust van je gedachten

De reden van je onzekerheid in een situatie is dat je er bepaalde gedachten op nahoudt. Wat je gedachte is bij een situatie, maakt hoe je je voelt. Het is belangrijk om je hiervan bewust te zijn en deze gedachten te leren herkennen, zodat je ze kunt veranderen. Dus oefen daarmee. Bedenk de komende tijd iedere dag een situatie waarin je zelfvertrouwen je in de steek liet:

  1. Wat was de situatie, wat gebeurde er? (Gebeurtenis)
  2. Wat deed je? (Gedrag)
  3. Wat voelde je toen? (Gevoel)
  4. Wat dacht je? (Gedachte)

Lees nog vier tips waarmee je je zelfvertrouwen vergroot op de website van Fonds Psychische Gezondheid.

Of test hoeveel zelfvertrouwen jij hebt.

Bron(nen):