Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
vrijdag, 24 februari 2017

Niet langer onzeker

Bepaal doelen en grenzen

Je af en toe onzeker voelen is heel gewoon. Niemand is 100 procent zeker van zichzelf. Vervelend wordt het als je zo onzeker bent, dat je er dagelijks last van hebt. Waar komt die onzekerheid vandaan? En hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

Onzekerheid heeft te maken met angst. Angst dat je niet goed genoeg bent. Dat je niet mooi of leuk bent. Dat je verkeerde keuzes maakt. En angst dat anderen dat ook vinden. Door deze angst neemt het vertrouwen in jezelf af. Je gelooft niet dat je iets tot een goed einde kunt brengen.

Zelfvertrouwen

Hoeveel zelfvertrouwen je hebt, hangt af van ervaringen uit je verleden. Hoe vaker je hebt gemerkt dat je iets goed kan, hoe makkelijker het is om te geloven dat je het nog een keer kan. Ook complimenten en steun van anderen hebben invloed op je zelfvertrouwen.

Hoe meer steun en complimenten je vroeger hebt gekregen, hoe meer zelfvertrouwen je hebt. Heb je veel zelfvertrouwen, dan is het makkelijker om aan je onzekerheid te werken. Je durft te werken aan zaken waar je onzeker over bent. Heb je weinig zelfvertrouwen, dan is dat veel moeilijker. Je ziet vooral wat je niet kan in plaats van wat je wel kan.

Twijfel

Als je vaak onzeker bent en weinig zelfvertrouwen hebt, dan kan je onzekerheid chronisch worden. Je twijfelt niet alleen over bepaalde keuzes, of over wat je wel en niet kan. Je twijfelt over je hele zelfbeeld: over wie je bent, wie je wilt zijn en wat je graag wilt doen. Gedachten over jezelf zijn vaak negatief in plaats van positief. Je hebt het gevoel op ieder punt te falen.

Als vriend(in) heb je het gevoel dat je tekortschiet. Of je hebt het idee dat je geen goede dochter/zoon of moeder/vader bent. Je raakt snel teleurgesteld in jezelf of schaamt je voor wat je doet of wie je bent. Schaam je je vaak voor jezelf of ben je vaak onzeker over wat anderen van je vinden, dan kan het zijn dat je onzekerheid een sociale fobie wordt.

Bevestiging

Om je zekerder te voelen vraag je bevestiging aan anderen. Alleen als een ander zegt dat het goed is, is het goed. Je vindt het immers moeilijk om zelf te zien wat je kwaliteiten zijn. Familie en vrienden moeten vertellen waar je goed in bent en waarom je leuk bent. Hierdoor kan je heel afhankelijk worden.

Acceptatie van anderen wordt zo belangrijk, dat je vergeet wie je zelf bent en wat je zelf wilt. Praten anderen positief over je, dan geloof je hen niet. Je denkt al snel dat er niets positiefs over jou te zeggen is. Je weet niet goed hoe het voelt om trots op jezelf te zijn. Als je veel bevestiging van anderen nodig hebt, vergeet je waar je eigen grenzen liggen.

Hoge eisen

Als je niet goed weet waar je grenzen liggen, stel je al snel te hoge eisen aan jezelf. Je wilt anderen niet teleurstellen, maar ook jezelf niet. Je wilt alles 100 procent goed doen. Maak je een fout, dan heb je het gevoel dat je een mislukkeling bent.

Gaat iets goed, dan wijdt je dat aan toeval of geluk. Wil je vaak alles goed doen, dan kun je perfectionistisch worden. Ook kan je het gevoel hebben dat anderen dingen beter doen dan jij. En jezelf vergelijken met anderen maakt je nog onzekerder. 

Onzekerheid neemt alleen af als je een gevoel van zelfvertrouwen uit jezelf haalt. Je wordt niet zekerder als je jezelf vergelijkt met anderen. Of als je bevestiging zoekt bij anderen. Je zelfvertrouwen zal groeien als je ontdekt wie je bent, wat je wilt en waar je grenzen liggen. Het is niet makkelijk om daar achter te komen. Het kan helpen om samen met een psycholoog te kijken hoe je minder onzeker kunt worden.

Tips

Ten slotte nog wat korte tips om om te gaan met je onzekerheid:

  • Zoek uit waarover je onzeker bent. Schrijf deze punten op. Ga samen met een vriend of vriendin na of het wel logisch is dat je over die punten onzeker bent.
  • Schrijf op waar je goed in bent en waar dit uit blijkt. Je zult zien dat je meer kan dan je denkt. Kijk regelmatig naar deze lijst. Vul de lijst aan met kleine en grote successen.
  • Probeer zo min mogelijk te bedenken wat een ander van je vindt. Je kunt geen gedachten lezen.
  • Waarom ben jij leuk? Laat vrienden en vriendinnen opschrijven waarom zij jou leuk vinden. Wat is er mooi aan jou en wat zijn jouw kwaliteiten?
  • Probeer geen waarde te hechten aan wat anderen, die niet belangrijk voor jou zijn, tegen je zeggen. Mensen die jou kwetsen of onzeker maken, zijn het vaak niet waard om energie in te steken.
  • Betrap jezelf erop als je negatieve gedachten hebt over wat iemand van je vindt. Vraag je af of het logisch is wat die persoon zegt of doet. Denk: het is jouw probleem dat je zo doet en niet mijn probleem.
  • Stel doelen die haalbaar zijn. Leg de lat niet te hoog.
  • Verwen jezelf. Ook al denk je dat je het niet waard bent om van fijne dingen te genieten. Je kunt jezelf aanleren om te genieten van de dingen die jij prettig vindt.
  • Denk aan je houding. Loop rechtop, draag kleding waarin jij je lekker voelt. Je houding is wat anderen het eerste zien.
  • Leef je eigen leven. Probeer zoveel mogelijk je eigen leven in te richten. Doe wat jij leuk en belangrijk vindt.

Reactie toevoegen

56 Comments

Door Anoniem (niet gecontroleerd) op ma, 02/20/2017 - 01:27

Mijn vriend is een x vreemdgegaan waardoor ik me zo onzeker voel het is al een paar jaar geleden maar ik lijk er toch niet over heen te komen word er gek van! :(

Door Selma (niet gecontroleerd) op za, 02/18/2017 - 14:55

Ik ben zelf ook onzeker ik heb het mijn beste vriendin verteld en zij helpt mij er ook mee, maar het lukt niet echt om dingen te vergeten van het verleden ik probeer dat wel alleen het lukt niet ik heb veel mensen kwijt geraakt en ook vaak beledigd ik zei ook vaak dat ik iets niet kan daar probeer ik van af te komen ik ben wel vaak depressoef doe vaak de deur dicht als ik alleen ben ik haat drukte en stress heb ik ook als het druk is krijg ik hoofdpijn en het zelfde is het met stressen ik heb zelf een soort neiging om ja hoe moet ik het zeggen alleen te zijn en iets met mezelf te doen ik kan en huil ook vaak ik probeer geluk te vinden maar elke keer zijn er wel mensen om het van mij af te pakken lijkt het wel daardoor ben ik onzeker gworden heeft er iemand tips om er van af te komen of ben ik de enige die dit heeft??

Door Tamara (niet gecontroleerd) op do, 01/26/2017 - 11:03

Beste Leeuw,

Ik heb deze onzekerheden ook gehad en nog wel. Ik heb drie jaar geleden, op mijn 39 ste de stap genomen om andere keuzes te maken die op dat moment bij mij paste. Ik ben gestopt met het werk wat ik toen deed en mij alleen stress en ontevredenheid bracht en ben gaan kijken wat ik wel wilde doen. Voor mijn persoonlijke situatie is het ook belangrijk geweest om de deur dicht te doen voor een familielid waar mijn onzekerheid mee te maken heeft. Nog heb ik last van vragen in mijn hoofd als 'is dit dan wel de juiste keuze?' Maar ik zeg altijd "je bent nooit te oud om te leten" en zo ben je ook nooit te oud om te kiezen voor een leven dat op dit moment bij jou past. Cliché misschien, maar je leeft maar een keer, dus zou het fijn zijn om later terug te kunnen kijken naar een leven waar je tevreden mee bent.
Hoe ik gevonden heb wat ik wel wilde met mijn werk/studie. Door mijn eigen leven te gaan leiden en mij door niemand van dat pad af te laten gaan. Doe dingen die je leuk vindt, ga naar mensen met dezelfde interesses toe. Wie weet wat je tegenkomt. Klinkt heel makkelijk, maar zo werkt het wel. Heel veel nadenken brengt je niet wat je hart wil, dus volg je gevoel.
Succes.

Door Leeuw (niet gecontroleerd) op di, 12/13/2016 - 23:18

Wel fijn om te lezen dat ik niet alleen ben. Ik denk vaak dat ik de enige ben die zulke gedachtes heeft. Ik ben erg teleur gesteld in mezelf qua school keuzes en met het werk wat ik nu doe. Als ik zie wat oude klasgenootjes van me bereikt hebben dan zie ik dat voor mezelf als falen omdat ik dat ook gekund zou hebben. Ik weet dat er nu weinig aan gedaan kan worden maar de keuzes die ik gemaakt heb zijn wel de dingen waar ik nu onzeker over ben. Ook qua relatie gebied ben ik erg onzeker geworden door wat er vroeger gebeurd is. Ik ga met al deze onzekerheden slapen en sta er mee op. Door deze stress heb ik ook een hoge bloeddruk terwijl ik pas 24 ben. Ik probeer uit te vinden wat ik wil en wat ik leuk vind maar ik weet het gewoon niet. Als iemand zich ook hier in herkend, hoe doen jullie het? Ik zou graag wat tips willen. Bovenstaande tips zijn fijn om door te lezen maar als iemand hier specifieke ervaring mee heeft hoor ik het heel erg graag.

Door Kio Buchi (niet gecontroleerd) op wo, 11/30/2016 - 14:53

Ik Ben heel erg onzekerheid en wordt daarna ook heel erg geestelijk moe van. Ik ga er mee naar bed en sta er ook mee op. Het beinvloed mijn leven en kan ook bijna van niks meer genieten. Ben heel snauwerig en heb Echt een kort lontje. Wat kan ik hier a an doen of is er een therapie?

Door Wendy (niet gecontroleerd) op ma, 11/28/2016 - 21:19

Vreselijk he
Ik word er gek van....

Door Wilma (niet gecontroleerd) op zo, 11/27/2016 - 11:37

Betrap jezelf erop als je negatieve gedachten hebt over wat iemand van je vindt. Vraag je af of het logisch is wat die persoon zegt of doet. Denk: het is jouw probleem dat je zo doet en niet mijn probleem.

Snelle conclusie! Als ik iemand iets geleend heb , en hij brengt het niet terug en ook niet na meerdere keren aanmanen en ik wil het zelf ophalen , krijg te horen dat hij het later brengt , maar dat ook weer niet doet en mij uit gaat schelden en verwijten maakt over de problemen die hij heeft. Ben ik er dan door te denken : "dat is zijn probleem" ? Kan wel zijn maar het geleende komt niet bij mij terug.

Door fatihazariouh52... (niet gecontroleerd) op ma, 11/21/2016 - 01:20

Hoi ik ben fatiha en normaal praat ik over alles met me vaste vriend ook over trio maar vandag voel ik me ineens onzeker hoe komt dat ik ben 33 jaar 23 3 1983 groetjes en betankt voor de uitleg stuur na me mail aders

Door Kirsten (niet gecontroleerd) op do, 11/17/2016 - 13:53

Ik heb een vriend die ook erg onzeker is. Hij probeerde altijd onder (verjaardags)feestjes uit te komen om gesprekken te vermijden. Ik weet dat hij zich heeft ingeschreven voor een cursus om wat wat meer zelfverzekerd te zijn en om wat meer assertiever te worden. Deze doet hij: http://www.learnit.nl/cursus/assertiviteit . Ik geloof dat er ook een gratis 'probeer' cursus is

Door Kirsten (niet gecontroleerd) op do, 11/17/2016 - 13:52

Ik heb een vriend die ook erg onzeker is. Hij probeerde altijd onder (verjaardags)feestjes uit te komen om gesprekken te vermijden. Ik weet dat hij zich heeft ingeschreven voor een cursus om wat wat meer zelfverzekerd te zijn en om wat meer assertiever te worden. Deze doet hij: http://www.learnit.nl/cursus/assertiviteit . Ik geloof dat er ook een gratis 'probeer' cursus is