zaterdag, 18 januari 2020

Feiten en fabels over slaap

Test je kennis

Iemand die slaapwandelt mag je niet wekken. Mannen dromen vaker over seks. Er bestaan nogal wat fabeltjes over slapen. Maar ze zijn niet allemaal waar. Test je kennis.

1. Als je lange tijd niet slaapt, ga je dood

Waar. Het wereldrecord wakker blijven is in 1964 gevestigd door de scholier Randy Gardner. Hij sliep 11 dagen en nachten niet. Het is beter dat je niet probeert om dit te verbeteren. Als je lang niet slaapt, gaan je geheugen en je concentratie achteruit.

Je maakt fouten, wordt prikkelbaar en slecht gehumeurd. Je lichaamstemperatuur daalt en je wordt vatbaarder voor infecties en ziektes. Hoe lang het duurt voor je hier aan overlijdt, is niet bekend. Mensen die zeggen niet te slapen, pikken af en toe toch wat slaap mee. Het is dus onwaarschijnlijk dat ze hieraan zullen overlijden. Maar ratten in een laboratorium die kunstmatig wakker werden gehouden, stierven na drie weken.

2. Een middagdutje is ongezond

Niet waar. Een zogenaamde powernap van ongeveer 5 tot maximaal 30 minuten kan heel verfrissend werken. Het helpt je om weer energiek verder te kunnen. Op lange termijn zou het zelfs een verminderde kans geven op hart- en vaatziekten. Zorg wel dat je zo'n middagdutje niet te laat doet, of te lang. In dat geval kan je nachtrust in gevaar komen. En dat is dan weer niet zo gezond.

3. Je mag iemand die slaapwandelt niet wakker maken

Niet waar. Het kan soms beter zijn om een slaapwandelaar wakker te maken. Iemand die slaapwandelt kan zichzelf namelijk pijn doen, ergens over vallen of zomaar de straat oplopen. Het probleem is wel dat een slaapwandelaar erg diep slaapt. Het zal dus moeilijk zijn om hem wakker te maken. Maar zo lang er niets aan de hand is, hoeft dat ook niet.

4. De uren slaap voor twaalf uur tellen dubbel

Niet waar. Als je gewend bent om pas na twaalven te gaan slapen, heb je heus geen slechtere slaap dan wanneer je om tien uur gaat slapen. Toch is er wel een verklaring voor dit bakerpraatje. De eerste uren van je slaap zijn het diepst. Van deze diepe slaap zou je het meest uitrusten. Daarom zijn ze het meest belangrijk!

5. Mannen dromen vaker over seks

Waar. De stereotypes van mannen en vrouwen worden flink bevestigd in de dromen. Mannen dromen over reizen, hun werk en wilde dieren. Vrouwen dromen over bekenden, binnenshuis en kleding.

En natuurlijk worden ook wat betreft seks de rollen bevestigd: 12 procent van de mannendromen gaan over seks. De 4 procent van de vrouwendromen over seks gaan vaker over flirten en verleiden dan over de werkelijke daad.

6. Mensen met een ochtendhumeur stellen zich aan

Niet waar. Avondmensen hebben het meest last van een ochtendhumeur. De biologische klok van avondmensen loopt wat achter op ons dagelijkse ritme.

Zij moeten gewoon 's ochtends vroeg op school of op hun werk staan. Maar hun lichaam zegt dat ze nog twee uur zouden moeten slapen. Ze hebben geen fut, maar ze moeten meteen wel van alles. In plaats van klagen kunnen ze ook proberen wat vroeger op te staan. Veel rust in het ochtendritueel kan helpen.

7. Sommige mensen dromen nooit

Niet waar. Sommige mensen onthóuden hun dromen nooit. Maar iedereen droomt. Met training kan iedereen leren zijn dromen te onthouden.

8. Bij volle maan slaap je minder lang

Waar. Slaaponderzoekers ontdekten dat de stand van de maan invloed heeft op slaap. Vooral vrouwen slapen bij volle maan minder lang. De verschillen zijn niet erg groot. Rond nieuwe maan sliepen de proefpersonen ongeveer 7,0 uur. Bij volle maan verkortte die tijd tot 6,7 uur.

9. Je wordt dik van slecht slapen

Waar. Je hongergevoel wordt door hormonen gereguleerd. Als je te weinig slaapt, raken deze hormonen uit balans. Hierdoor heb je last van een onstilbare honger en blijf je dus eten. Je hoopt je dan ook beter te voelen als je nog iets eet. Bovendien heb je ook minder puf om alle verleidingen van eten te weerstaan als je moe bent. Voor die mensen kan slaap dus een perfect afslankmiddel zijn!

10. Mannen snurken meer dan vrouwen

Waar. Er snurken bijna twee keer zoveel mannen als vrouwen. En als ze snurken, doen ze dat ook nog eens veel harder. De verklaring heeft te maken met vrouwelijke hormonen. Deze zorgen ervoor dat je niet je hele bovenste luchtwegen laat klepperen; wat het snurkgeluid veroorzaakt. Maar door die hormonen ga je dieper en actiever ademhalen en geef je snurken geen kans. Helaas snurken vrouwen na de overgang net zo hard.

11. Door het ritme van de trein val je gemakkelijk in slaap

Waar. Als baby houd je al van ritme. Baby's slapen beter als ze gewiegd worden of bij het geluid van een ventilator of stofzuiger. Doktoren vermoeden dat dit te maken heeft met de geluiden in de baarmoeder; als foetus hoor je voortdurend het kloppen van je moeders hart. Ook voor volwassenen werkt het zo; daarom vallen sommige mensen zo gemakkelijk in slaap in de trein of auto.