zondag, 15 december 2019

Is sporten voor het slapen slecht voor je nachtrust?

's Avonds trainen gaat niet ten koste van slaap

Goede vraag! In deze rubriek gaat Gezondheidsnet op zoek naar het antwoord op knagende vragen. Deze keer: is sporten voor het slapen slecht voor je nachtrust?

Sporten is gezond, maar sporten voor het slapen zou je maar beter niet kunnen doen, want dat is slecht voor je nachtrust. Dat is wat vaak wordt gezegd, maar recent onderzoek suggereert anders. Je zou prima 's avonds kunnen sporten, zolang het maar niet te intensief is tot een uur voordat je gaat slapen.

Diepere slaap

De onderzoekers bestudeerden 23 studies die het begin en de kwaliteit van de volledige nachtrust evalueerden bij gezonde volwassenen die aan sport deden in de avond en eenzelfde groep volwassenen die dat niet deden. Ze ontdekten dat de training in de avond geen negatieve invloed had op de slaap. Wel kwamen ze erachter dat mensen die 's avonds sporten sneller in slaap vallen, dieper slapen en langer.

Intensief sporten bleek wel een negatief effect te hebben op de nachtrust. Mensen die te intensief trainden, deden er langer over om in slaap te vallen en ook de duur en de kwaliteit van de slaap was minder.

Regelmatig bewegen en sporten is gezond en kun je dus ook prima in de avonduren doen. Als het maar niet te kort voor het naar bed gaan is.  Om de kwaliteit van je slaap te bevorderen, zijn er een aantal dingen die je kunt doen:

  • Zorg voor een goede en ontspannen slaaproutine en ga iedere avond om dezelfde tijd naar bed.
  • Schakel apparaten die licht afgeven, zoals tv, computer en smartphone, minimaal een half uur voor het slapen gaan uit.
  • Zorg voor een donkere, koele en stille slaapkamer.
  • Lig je na 15 minuten nog wakker? Doe ontspanningsoefeningen om je hoofd leeg te maken of lees bij matig licht een boek of tijdschrift.

Heb jij ook een goede vraag? Stuur ons een mail.

 

 

Bron(nen):