Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 24 september 2017

Lekker slapen doe je in het donker

Donkere slaapkamer belangrijk voor nachtrust

Een klein beetje kunstlicht verstoort volgens diverse onderzoeken het slaap-waakritme van de mens. Een donkere slaapkamer is dus belangrijk voor een goede nachtrust. Acht tips over slapen en licht.

1) Zet je telefoon uit

Een telefoon op je nachtkastje die oplicht als er een smsje binnenkomt, kan je wakker maken. Ook een tv of computer kan licht verspreiden waar je wakker van blijft. Verban ze uit je slaapkamer of zet ze uit.

2) Draai de wekker om

Ook de cijfers van een wekker(radio) geven licht. Bovendien ga je je alleen maar meer zorgen maken als je ziet hoeveel uur je nog hebt voordat de dag weer aanbreekt. Draai de wekker om, zodat je het display niet ziet. De klok van een tv of dvd-speler kun je afplakken met zwarte tape.

3) Hang een nachtlampje in de badkamer

Drink twee uur voordat je gaat slapen niets meer. Zo voorkom je dat je er ‘s nachts uit moet en wakker wordt dankzij de ijskoude badkamervloer. Is een nachtelijk bezoek aan de wc onvermijdelijk? Zorg dan voor een nachtlampje in de badkamer of wc in plaats van fel licht dat je klaarwakker maakt.

4) Dim 's avonds de lichten

Zodra het schemert, komt het slaaphormoon melatonine vrij in je lichaam. Melatonine zorgt ervoor dat de lichaamstemperatuur daalt, waardoor het lichaam weet dat het nacht is en gaat rusten. Als het te licht is, krijgen je hersenen geen seintje dat ze melatonine moeten aanmaken. Dim dus de lichten 2 à 3 uur voordat je naar bed gaat.

Ook het licht van een computerscherm of tv houd je wakker. Je kunt dus beter lezen voor het slapen gaan, maar doe dat niet bij een lamp die te fel is, maar bij een lamp van 15 watt.

5) Ga overdag naar buiten

Als je overdag aan veel daglicht wordt blootgesteld, maak je 's avonds voldoende van het slaaphormoon melatonine aan. In het donkere jaargetijde is blootstelling aan daglicht dus extra belangrijk.

6) Blijf slank met een donkere slaapkamer

Een goed verduisterde kamer is belangrijk voor een goede slaap. Vermoed wordt dat nachtelijk licht ook leidt tot een slechtere stofwisseling en een verstoorde celdeling.

7) Zet de deur op een kier

Veel kinderen zijn bang in het donker. Onbekende geluiden, de angst voor monsters of veel spanning kunnen leiden tot slapeloze nachten of slecht inslapen. Gelukkig zijn er veel manieren om die angst te verminderen of weg te nemen, bijvoorbeeld de deur op een kier zetten.

8) Laat 's ochtends het licht binnen

Licht stimuleert de aanmaak van dopamine, waardoor je meer energie krijgt. Kunstmatig licht helpt niet, je hebt zonlicht nodig. Doe dus zo snel mogelijk de gordijnen open. Een ochtendwandeling helpt ook bijzonder goed.

Bron(nen):

  • WebMD

Reactie toevoegen

6 Comments

Door cb (niet gecontroleerd) op di, 06/06/2017 - 11:19

ik heb in mijn slaapkamer zwarte muren, zwart verduisterend rolgordijn, en zwart beddegoed........ik slaap binnen 5 min!

Door Gast (niet gecontroleerd) op zo, 05/21/2017 - 23:56

Als het in slaap komen niet lukt probeer dan eens te focusen op je adem hiervan word je rustig en vergeet je alles waardoor je sneller in slaap valt.
Ook kun je proberen om van 4372 terug te tellen naar 0, voor dat jij bij 0 bent lig je al te maffen

Door frank (niet gecontroleerd) op vr, 04/28/2017 - 16:03

Als je moeite hebt om te gaan slapen kun je ook naast een zwarte strook stof bovenb je gordijn vast te zetten en je wekker te draaien ook gebruik maken van een 'slaapmasker'.
Dit is speciaal om je ogen mee te bedekken.
Dan wordt het donker voor je ogen en val je makkelijker in slaap.
Ik gebruik deze zelf ook. Óók als ik ga mediteren doe ik mijn slaapmasker op.
Ik heb dan dat ik sneller rustig wordt. En daarbij ook heel goed ontspan.

Door toornstra (niet gecontroleerd) op di, 06/07/2016 - 10:20

als je overgordijnen binnen het kozijn vallen zet dan je overgordijn vast op het kozijn met b.v.punaises.Valt het gordijn erbuiten maak dan een lange reep zwarte stof[debreedte moet je zelf even bekijken]die leg je dan over de rail.Hij moet zo lang zijn dat hij aan beide zijden de lengte heeft van je gordijn of zo lang als nodig is.Slaap lekker.

Door Patricia (niet gecontroleerd) op zo, 11/23/2014 - 12:57

Ik hou ook van een donkere slaapkamer. We hebben ook goed verduisterende gordijnen. Helaas hebben de buren op hun schuur een felle lamp zitten, die reageert op licht en dus de hele nacht staat te branden( en als het overdag donker weer is ook). Ik heb al eens gevraagd of er geen bewegingssensor ipv een lichtsensor in kan, maar dan krijg ik als antwoord dat het voor de veiligheid is. Heel vervelend, want het licht komt langs onze gordijnen alsnog binnen.

Door Joshua (niet gecontroleerd) op wo, 08/06/2014 - 02:09

Het kan ook te donker zijn, nachtlicht vind ik ook erg belangerijk. Als het zo donker is dat je ogen sluiten geen verschil heeft. Kan ik niet slapen, ik wordt geeoon gek, mijn breinactiviteit wordt te veel. Te veel nare gedachten. Nu is het al 02:05 AM. En eergisteren 4:30 AM! Vreselijk. Onzin. Zorg dat je nog kunt zien in het donker, dus een paar watt verlichting is (voor mij) essentieel! :)
(En nee, ik ben niet bang in het donker, behalve voor die muggen die me op dit moment uitlaggen!)