Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
vrijdag, 26 mei 2017

Zo gezond is een middagdutje

De wonderen van het hazenslaapje

Je ogen vallen dicht en je dommelt weg. Even soezen, tukken of een uiltje knappen: rond een uur of twee klinkt deze bezigheid je als muziek in de oren. Toch staat het dutje bij Nederlanders niet vaak op de planning. Zes redenen waarom je vaker weg zou moeten doezelen.

1. Je voelt je fitter

Een middagdutje wordt niet voor niets een powernap genoemd. Twintig minuten is al genoeg om even bij te tanken en je minder slaperig te voelen. Na zo’n dutje kun je er weer fris tegenaan. Je bestrijdt hiermee niet alleen je vermoeidheid: je zorgt zo ook dat je je mentaal beter voelt. Door even je ogen te sluiten boost je je energielevel en ga je opgewekter en vrolijker door het leven. Of je nu echt in slaap valt of twintig minuten rust en ontspant, de positieve gevolgen blijven hetzelfde, blijkt uit onderzoek. Blijf dus vooral nog even liggen.

2. Je kunt je beter concentreren

Amerikaans ruimtevaartinstituut NASA is een groot voorstander van de powernap. Het instituut onderzocht de samenhang tussen prestaties en middagdutjes. Na een powernap van 25 minuten waren de medewerkers van NASA 54 procent alerter: ze reageerden sneller op vragen en konden situaties beter overzien dan de medewerkers die geen middagdutje deden. De prestaties van de slapers verbeterden met wel 34 procent.

Ondertussen zijn middagdutjes een vast onderdeel in het dagprogramma van de trainers en piloten. Gek is het niet: door je volledig te ontspannen is het makkelijker om je daarna weer op lastige opdrachten te richten. Na zo’n wonderslaapje ga je weer geconcentreerd aan het werk en neem je informatie beter op.   

3. Je bloeddruk daalt

Heb je last van een hoge bloeddruk? Griekse doktoren analyseerden het siëstagedrag van 386 mannen en vrouwen met een hoge bloeddruk. De mensen die overdag een dutje deden, hadden een 11 procent lagere hartslag en hun bloeddruk lag gemiddeld 5 procent lager. Ook hadden de middagslapers over het algemeen een gezonder hart, dit betekent dat zij minder risico lopen op een hartaanval. Een dagelijks hazenslaapje kan dus mogelijk een deel van de medicijnen vervangen, aldus de artsen van het Asklipieio Voula ziekenhuis.

4. Je krijgt een beter geheugen

Door even weg te dommelen verbeter je je denkvermogen. Proefpersonen die overdag 100 minuten sliepen, presteerden daarna beter bij geheugentests dan mensen die vooraf niet hadden geslapen. Volgens onderzoekers Matthew Walker en Robert Stickgold van Harvard Medical School komt dat omdat je tijdens je dutje de tijd krijgt om kennis te ordenen. Je hersenen verplaatsen informatie van je kortetermijngeheugen naar je langetermijngeheugen. Bij mensen die niet slapen, raakt het kortetermijngeheugen overvol en kan er geen nieuwe informatie meer bij.

5. Je bent creatiever

Het advies ‘slaap er een nachtje over’ heb je misschien al eens gekregen. Maar als je creativiteit je in de steek laat op de dag van de deadline, heb je weinig aan de ideeën van morgen. Ook dan is het nuttig om overdag even weg te dutten. Slaap zorgt ervoor dat je loslaat waar je mee bezig bent terwijl het je hersenen op hetzelfde moment wakker schudt. Nog voordat de REM-slaap (diepe slaap) is bereikt, kunnen mensen hun problemen al beter oplossen. Dat blijkt uit onderzoek van de Engelse professor Richard Wiseman. Je powernap hoeft dus helemaal niet lang te duren om het creatieve proces weer op gang te zetten.

6. Je hebt minder stress

Slaap is stressverlagend en door overdag te slapen heb je minder kans op een burn-out, zegt het Amerikaanse National Institute of Mental Health. Een korte nap vermindert gevoelens van irritatie en frustratie. Bovendien geef je jezelf met een middagdutje de tijd om alle zaken op een rijtje te zetten. Je stopt met je bezigheden, zet je lichaam even op pauze en herpakt je rust. Problemen waar je voor je dutje heel erg tegenop zag, zijn met een frisse blik goed op te lossen.

Reactie toevoegen

12 Comments

Door T. Manuela (niet gecontroleerd) op di, 10/18/2016 - 23:04

Maar 's avonds moet je minstens 6- 7 uur slapen wil je fit zijn. 4 uur is toch veel te weinig.

Door Rob Hermsen (niet gecontroleerd) op do, 10/13/2016 - 19:55

Ik slaap 6 dagen in de week zowel 's middags als ' s avonds een goede 2 tot 4 uur, ik sta doordeweeks iedere ochtend tussen 06:00 uur en 08:00 uur op, maar het helpt geen steek. Ik heb stress, problemen, ben moe en mijn energieniveau blijft maar dalen. Dus ik weet niet wat die geleerden allemaal hebben uitgezocht, maar voor mij geldt NIETS van dat alles.

Door Laelia (niet gecontroleerd) op di, 10/11/2016 - 17:21

Ik ben het er helemaal mee eens!
Wel vraag ik me af of werkgevers er ook gelukkig mee zullen zijn.
Theorie en praktijk gaan niet altijd hand in hand vrees ik!

Door Herma (niet gecontroleerd) op di, 10/11/2016 - 12:43

Ik doe het al jaren, even 15a 20 min, en ik kan dr weer fris tegen aan.

Door Corina (niet gecontroleerd) op di, 10/11/2016 - 12:13

Is heel leuk allemaal maar denk niet dat mijn baas het echt zal waarderen. Als ik rond een uur of 2 lekker lig te pitten.

Door O.D. (niet gecontroleerd) op di, 10/11/2016 - 11:31

Nou nou, dat mag allemaal wel wat vriendelijker 'Soffoe'. Take it easy ;)

Door O.D. (niet gecontroleerd) op di, 10/11/2016 - 11:31

Nou nou, dat mag allemaal wel wat vriendelijker 'Soffoe'. Take it easy ;)

Door Jaap (niet gecontroleerd) op di, 10/11/2016 - 11:25

10 minuten tot 15 minuten zijn voor mij voldoende om weer FIT te zijn ! heerlijk.

Door Coppertje (niet gecontroleerd) op di, 10/11/2016 - 11:00

ik ben bekaf na zo'n dutje. ....

Door soffoe (niet gecontroleerd) op di, 10/11/2016 - 09:11

Doe mij een lol zeg en gebruik gewoon Nederlandse termen, dus geen 'powernap' noch 'boost' en dat soort gedoe.