donderdag, 24 september 2020

5 vragen over… slow jogging

Afvallen, gezond blijven en relaxed lopen

Na plogging (vuilnis rapen tijdens het joggen) is er al weer een nieuwe trend gesignaleerd: slow jogging. Gewoon langzaam lopen, daar is toch niks nieuws aan? Of is het wat anders? We vroegen het Nieky Crins, gecertificeerd slow jogging trainer.

Wat is slow jogging?

Slow jogging kent zijn oorsprong in Japan. Daar predikt Hiroaki Tanaka al enkele jaren zijn methode van gemakkelijk rennen. Het is een blessurevrije benadering van hardlopen waardoor joggers calorieën kunnen verbranden, afvallen en zelfs de effecten van type 2 diabetes kunnen omkeren.  

Als je slow jogt houd je altijd een tempo aan waarbij je niet buiten adem raakt, en je altijd een glimlach voelt. Die kun je op je gezicht hebben, maar ook inwendig voelen. Het is relaxed, en ook fijn voor je lichaam. De techniek is: kleine pasjes, landen op je middenvoet, een hoge pasfrequentie (ca. 180 passen per minuut)

Is het voor iedereen geschikt?

Eigenlijk wel. Als je kunt lopen/wandelen kun je ook slow joggen. Het rustige tempo en de techniek zorgen ervoor dat je spieren wel traint, maar niet overbelast.

Wat is het verschil met mindful running/walking?

De nadruk ligt nog meer op slow, oftewel langzaam. Te vaak zijn mensen geneigd om toch harder te trainen dan hun lijf op langere duur aankan. Slow joggen geeft je de voordelen van hardlopen, zonder de nadelen. De methode is mindful, zonder dat te hoeven benoemen of daar extra oefeningen voor te doen. Het is ook vooral een omschakeling in mentaliteit. Wat wil men écht, nu even presteren en snel/veel lopen op korte termijn, of prestatie loslaten, vertragen en gezondheid op langere termijn.

Dus helemaal nieuw is de looptechniek niet?

Nee, hij bestaat al langer en wordt bij meer hardloopstromingen toegepast. Het opbouwen en onderhouden van een aerobe basis door langzaam te trainen is ook niet geheel nieuw, hoewel er bij slow joggen nog rustiger begonnen wordt. Vooral professionele atleten kennen het belang van een solide basis, bij amateurs gaat het eerder mis. Ze hebben minder tijd, en er zijn ook nog stressverhogende factoren zoals een gezin en een baan. Juist voor deze groep is het belangrijk vooral rustig te trainen. Het belangrijkst is dat het joggen absoluut relaxed aan moet voelen. Ook al jog je op een tempo dat langzamer is dan wandeltempo. Het achterliggende idee is dat je je spieren effectiever benut door langzaam te joggen én je traint je spieren en pezen zonder ze over te belasten.

Krijg je van slow jogging ook spierpijn?

Ja, je traint met slow jogging bijvoorbeeld je onderste kuitspier. Die hecht aan je achillespees. Door de techniek en het langzame lopen krijgt deze spier de aandacht die hij nodig heeft, om duurzaam te kunnen functioneren. Het is een spier met voornamelijk langzame spiervezels, die vaak ondertraind en/of verkort is door het lopen op schoenen met hoogteverschil tussen hak en voorvoet. Het is daarom - net als met andere sporten - verstandig om rustig aan op te bouwen.

Nieky Crins is, naast gecertificeerd slow jogging trainer, wandelcoach volgens de Mindful Run methode en NGS sportmasseur. Meer informatie over slowjogging, Nieky en haar werk kun je vinden op: www.slowjogging.nl.

Bron(nen):