maandag, 16 december 2019

Is chocolademelk een goede hersteldrank?

Is chocolademelk een goede hersteldrank na een zware training?
Als je cacaopoeder gebruikt, voeg je dan bij voorkeur magere of halfvolle melk toe? Vervolgens, als ik kies voor een pak kant-en-klare chocomel weer dezelfde vraag: magere, halfvolle of de lightvariant? En als ik moet kiezen tussen de twee: zelf met poeder maken of kant-en-klaar, welke is het meest effectief?
Piet

Suzan Tuinier, voedingsdeskundige

Na een training is het belangrijk om zowel koolhydraten als eiwitten binnen te krijgen. Koolhydraten geven energie en eiwitten zorgen ervoor dat je spieren goed herstellen.

Koolhydraten en eiwitten

In halfvolle chocolademelk zit suiker (koolhydraten) en eiwit en dan ook nogeens in de juiste verhouding. Dat is dus een goede hersteldrank. Zelf maken of kant-en-klaar maakt niet uit, als er maar wel suiker in zit en geen zoetstoffen, dat zit nog weleens in de lightvariant. Na het sporten heb je de suikers (=koolhydraten) juist nodig.

Biertje?

Je hoort ook weleens dat een alcoholvrij biertje ook een goede hersteldrank is. Uit de literatuurstudie en nutriëntenanalyse is gebleken dat alcoholvrij bier qua samenstelling geen ideale sportdrank is. Daarvoor mist het enkele essentiële voedingsstoffen, namelijk natrium, eiwitten en koolhydraten.

Ook bevat alcoholvrij bier koolzuur wat een negatieve invloed kan hebben op de maag en darmen van de duursporters.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Suzan Tuinier is voedingsdeskundige en coördinator van het Vitamine Informatie Bureau. Ze heeft ervaring als voedingsvoorlichter en onderzoeker. Je kunt bij Suzan terecht met vragen over vitamines en mineralen.