Boekrecensie: Burn-out en naastbetrokkenen

Elk jaar krijgen meer mensen een burn-out. Voor de betrokkene is dat een groot probleem, maar ook familie en vrienden weten vaak niet goed hoe ze ermee om moeten gaan. Moet je iemand aanzetten tot 'leuke dingen'? Kun je iemand beter in bed laten liggen? Hoe help je iemand met een burn-out? Het boek 'Burn-out en naastbetrokkenen' is speciaal geschreven voor mensen die iemand met een burn-out in hun omgeving hebben en geeft handvatten om deze zware tijd door te komen.

Een burn-out kan iedereen overkomen. En het kan de omgeving flink ontwrichten. Want leven met en zorgen voor iemand met een burn-out is heel moeilijk. Moet je je partner of vriend juist activeren, of mag je hem rustig in bed laten liggen? Of moet hij misschien zo snel mogelijk weer aan het werk?

Het boek 'Burn-out en naastbetrokkenen' is geschreven om vrienden en familie duidelijk te maken hoe je het beste met iemand met een burn-out om kunt gaan en hoe je hem of haar kunt helpen. Daarnaast geeft het tips en advies om jezelf een beetje in bescherming te nemen. Want je partner of vriendin mag dan wel door een moeilijke tijd heen gaan; zelf heb je ook je behoeftes. Burn-out en naastbetrokkenen is een vervolg op het succesvolle boek Burn-out; een nieuwe benadering, van dezelfde auteurs dat najaar 2012 verscheen.

Bipolair

Burn-out en naastbetrokkenen beschrijft hoe een bipolaire levenshouding zorgt voor een evenwicht tussen actief en passief zijn, denken en voelen, de 'ouder' en het 'kind' in de mens. Het boek is verdeeld in twee delen en geeft veel herkenbare voorbeelden uit de therapeutische praktijk van de auteurs.

Communiceren

In het eerste deel wordt dieper ingegaan op de bipolaire benadering. Er wordt uitgelegd wat dat precies behelst en wat de uitgangspunten zijn.  Omdat iemand met burn-out veel tijd nodig heeft om te herstellen, breekt ook voor de naastbetrokkenen een zware tijd aan. De belangrijkste boodschap in Burn-out en naastbetrokkenen is eigenlijk: 'je staat niet alleen'.

In het boek wordt - met veel praktijkvoorbeelden - precies uitgelegd waar iemand met een burn-out doorheen gaat. Daarna wordt er uitgebreid ingegaan op het communiceren met iemand met een burn-out. De hoofdstukken zijn gelardeerd met toegankelijke schema's en illustraties.

Het herstelproces

In het tweede deel van het boek vind je een concrete beschrijving van de fases van het herstelproces. De relatie met huisarts, werkgever en andere mensen komen aan bod. Daarnaast lees je wat de valkuilen in het herstel zijn en hoe je die kunt vermijden. Ook wordt uitgelegd hoe je kunt vasthouden wat je in de eerste hoofdstukken geleerd hebt over jezelf en je relatie, zodat de communicatie met je partner open blijft en ruzie wordt voorkomen.

Burn-out en naastbetrokkenen geeft duidelijke handvatten om met de situatie om te gaan en neemt je in bescherming tegen jezelf en je uitgeputte partner. Het legt uit hoe je een waardevolle rol kunt spelen in de moeilijke periode van een burn-out en zelfs hoe je de meerwaarde ervan kunt leren inzien.

Clemence Leijten (agoge) en Armando Theunisse (registerpsycholoog NIP/Gezondheid) hebben tientallen jaren praktijkervaring op het gebied van therapeutische behandeling van mensen met een burn-out en op het gebied van assertiviteit en maatschappelijk functioneren. Zij schreven eerder Alles bereikt en toch niet gelukkig (2006), De kracht van burn-out (2008)en Burn-out; een nieuwe benadering (2012).