Boekrecensie: Dankboek

Een dagboek voor een tevredener leven

Schrijver Ernst-Jan Pfauth schreef talloze artikelen over zelfhulpboeken voor de Correspondent. Continu was hij op zoek naar verbetering, maar gelukkiger werd hij er niet van. Daarom schreef Pfauth er zelf maar een. Het Dankboek is echter anders dan andere zelfhulpboeken. Driekwart van het boek zal je namelijk zelf moeten schrijven.

Genieten van het proces

In het eerste deel van zijn boek vertelt Pfauth over de hedendaagse prestatiemaatschappij. Hoe dingen van ons worden verwacht, maar ook hoe wij dingen van onszelf verwachten en continu streven naar een succesvoller leven. Na uitgebreid onderzoek kwam Pfauth tot vier strategieën die ons kunnen helpen om voldoening te halen uit de dingen die we doen, in plaats van uit een eventuele beloning. Dit is namelijk volgens hem de oorzaak van het probleem. We genieten niet van het proces en beschermen onszelf te weinig tegen onnodige prikkels. Zijn oplossing: wees minder resultaatgericht en zie dingen als een oefening, ga op zoek naar rust en concentratie, haal voldoening uit het helpen van anderen en wees vooral dankbaar.

Zelf aan de slag

Dit is waar de lege pagina’s van het boek voor dienen. Voor een half jaar lang is er elke dag ruimte om drie dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent, met daarbij een paar witregels om deze dingen te motiveren. Een simpel idee, maar zeer effectief. Pfauth leert je op deze manier de kleine dingen waarderen. Ook, vooral juist, op sombere dagen.

Het Dankboek boek sluit goed aan op wat psychotherapeut Jeffrey Wijnberg ons eerder vertelde over dankbaarheid, namelijk dat dit de sleutel is naar een tevreden leven.