Boekrecensie: Het ontpiekerboekje

Leer beter omgaan met stress en piekeren

Heb je veel last van gepieker of paniek? In 'Het ontpiekerboekje' leer je met tips en opdrachten hoe je weer een stuk relaxter wordt.

Een beetje stress en spanning houd je alert. Je zorgen maken over je werk of de mensen om je heen is ook niet ongezond. Maar we kunnen maar een bepaalde hoeveelheid stress verwerken. Loopt de spanning te veel op en gaat piekeren je gedachten beheersen, dan kun je last krijgen van allerlei klachten. Bijvoorbeeld paniek, somberheid, slecht slapen en hoofdpijn.

Herken jouw triggers

Psycholoog Corinne Sweet maakte Het ontpiekerboekje, een boekje vol tips en opdrachten waarmee je leert hoe je stopt met piekeren - of in ieder geval weer een stuk relaxter wordt. Zo legt ze uit wat stress oproept en breng je je eigen triggers in kaart. Dit zijn de gevoeligheden die bij jou als het ware op de ‘paniekknop’ drukken. Herken je ze, dan kun je leren hoe je er bewust beter mee omgaat.

Allerlei opdrachten

In Het ontpiekerboekje vind je allerlei oefeningen, zoals oefeningen uit de gedragstherapie waarmee je je negatieve gedachtenpatronen doorbreekt. Daarnaast geeft Corinne je opdrachten uit de mindfulness die zorgen voor meer rust. Dit lost heus niet al je problemen op, maar het helpt je wel om minder zinloos te piekeren en peinzen. En wie weet brengt het je meer ontspanning, minder paniek, een betere nachtrust en een positievere blik.

Actief aan de slag

Het boekje ziet er mooi en overzichtelijk uit, met korte teksten en leuke illustraties. Er is volop ruimte om sommige opdrachten meteen in het boekje te maken. Het nodig echt uit om niet alleen de informatie te lezen, maar er ook actief mee aan de slag te gaan. Het is een aanrader voor iedereen die ’s nachts piekerend naar het plafond staart of kampt met paniek of somberheid.

Corinne Sweet is psycholoog, psychotherapeut, journalist en auteur van het gezaghebbende boek Change Your Life with CBT. Het ontpiekerboekje is voor € 14,99 verkrijgbaar bij onder andere bol.com.