Boekrecensie: Niksen

De Dutch Art of Luieren

Eind maart verscheen het boek Niksen van Olga Mecking. Door de coronacrisis was er voor mij geen niksen én al helemaal het lezen van een boek niet bij, maar nu de rust en regelmaat is teruggekeerd kon ik er eindelijk eens induiken.

Totdat ik het boek gelezen had, dacht ik dat ik heel goed was in niksen, maar niets bleek minder waar. Want misschien denk je - net als ik - dat je niets doet als je Netflix kijkt of als je op je telefoon berichtjes leest of door een tijdlijn bijvoorbeeld Instagram scrollt. Dat is namelijk geen niksen. Niksen is echt even helemaal niets doen. Daar hoef je niet voor thuis op de bank te liggen (wat misschien wel de fijnste plek is om niks te doen), maar het kan in de trein, in de auto als je in de file staat of als je bij de huisarts in de wachtkamer zit te wachten.

Wie is Olga Mecking?

Journaliste Olga Mecking schreef een artikel over Niksen voor The New York Times. Dit artikel ging viral en werd meer dan 200.000 keer gedeeld. Aanleiding voor haar om meer in het onderwerp te duiken en er een heel boek over te schrijven. Ze heeft er uitgebreid onderzoek naar gedaan en in het boek komen veel experts en wetenschappers erover aan het woord. En interessant is het! Want in een tijd waarin we altijd 'aan' staan, valt het nog niet mee om te niksen. Terwijl het enorm positief effect heeft: het maakt je namelijk niet alleen productiever en creatiever, maar ook beter in het nemen van beslissingen.

Altijd wel iets

Door het lezen van het boek ontdekte ik dat ik altijd wel iets doe. Tijdens de lunch even een boodschappenlijstje maken, de krant of een tijdschrift lezen of het laatste nieuws even kijken. En het bleek helemaal niet zo makkelijk om daar mee te stoppen! Al snel pakte ik mijn telefoon of de afstandbediening om de televisie aan te willen drukken. Het ging mij makkelijker af in de tuin of in het bos. Zodra er minder afleiding en prikkels zijn, lukt het een stuk beter. En vrij snel merkte ik dat je echt ontspannen wordt van niksen en dat het helemaal niet nodig is om continue iets te doen.

Ik kan het je echt aanraden om regelmatig te niksen. Al moet je er wel even eerst iets voor doen én dat is het boek Niksen lezen. Mecking heeft grondig onderzoek gedaan en laat je zien dat niets heel veel oplevert. Ook geeft ze veel tips over bijvoorbeeld hoe je niksen kan toepassen op het werk. Echt een aanrader om eens goed door te nemen.