maandag, 16 december 2019

Tips tegen ongewild urineverlies

Urine-incontinentie: wat kun je zelf doen?

Ongewild urineverlies is een vervelend fenomeen dat je erg onzeker kan maken. Er zijn gelukkig een aantal maatregelen die je zelf kunt treffen om de situatie te verbeteren.

Let op je voeding

Sommige voedingsmiddelen kunnen de blaas irriteren en urineverlies verergeren. Denk aan voedingsmiddelen op basis van tomaat en gekruid voedsel. Ook citrusvruchten en -sappen, cafeïne en koolzuurhoudende dranken hebben dit effect.

Denk aan je vochtinname

Veel mensen - met name mannen - geloven dat minder drinken de beste manier is om het probleem de baas te blijven. Maar door minder te drinken, vererger je het probleem. Om de blaas gezond te houden, is een vochtinname van tenminste anderhalf tot twee liter een must. Water en (kruiden)thee zijn hierbij favoriet. Wanneer je minder drinkt, is je urine geconcentreerder en kan deze de wand van de urinebuis en blaas irriteren. Let hierbij ook op de kleur van je urine: hoe donkerder, hoe geconcentreerder.

Weet wanneer je drinkt

Slapen zorgt ervoor dat het lichaam vocht afdrijft. En een gemiddelde nacht duurt toch zo'n zeven uur. Zorg er dus voor dat je 's ochtends drinkt. Ook is het belangrijk dat je blijft drinken gedurende de dag. Zolang je overdag regelmatig water blijft drinken en na het diner zorgt dat je mindert, zul je ’s nachts waarschijnlijk geen ongelukjes hebben.

Eet voldoende groente

Voldoende groenten eten zoals bijvoorbeeld broccoli en koolsoorten kan het probleem tot 40 procent doen verminderen. Voeg soja(saus) toe aan je dieet. Op soja gebaseerd eten helpt de PSA waardes lager te houden. Probeer meer champignons te eten. In champignons zit een hoge concentratie selenium, dit kan ook bijdragen om problemen te voorkomen.

Let op je gewicht

Bij overgewicht kan een gewichtsverlies van 5 tot 10 procent helpen om de extra druk van de blaas af te halen en de spanning op omliggende spieren te verminderen. Hierdoor kun je je urineverlies beter onder controle houden.

Oefen!

De blaasfunctie kan worden verbeterd door het doen van blaastraining en bekkenbodemoefeningen. Met de eerste leer je de aandrang onder controle te krijgen. Hierbij wacht je steeds een paar minuten langer met de toiletgang. Oefenen met ophouden dus.

Bekkenbodemoefeningen staan ook bekend als kegeloefeningen en zijn bedoeld om de spieren van de bekkenbodem te verstevigen en de controle over het urineren te verbeteren.

Zorg voor bescherming

Hoewel het voorkomen van ongewenst urineverlies misschien het prettigst is, is een goede bescherming misschien nog wel belangrijker. Gelukkig zijn er voldoende hulpmiddelen verkrijgbaar die er voor zorgen dat je zo min mogelijk hinder ondervindt van je urineverlies. Voor iedere vorm en situatie is er een passend product. Probeer ook vooral verschillende producten uit en kijk wat voor jou het prettigst is.

Bij lichte incontinentie zijn inlegkruisjes, verbanden of shields vaak voldoende. Voor mannen en vrouwen zijn verschillende producten te koop die rekening houden met je vormen. Voor matige urineverlies bestaan sterkere verbanden en absorberende broekjes. Dit zelfde geldt voor zware incontinentieklachten. Ook zijn er producten verkrijgbaar waarmee je je bed, stoel of bank kunt beschermen tegen doorlekken bij incontinentie. Vaak zijn dit mooie producten, waar de functie niet direct aan af te zien is.