zondag, 20 oktober 2019

12 feiten en fabels over water

Is kokoswater beter dan kraanwater?

Je lichaam heeft voldoende vocht nodig om goed te kunnen functioneren. Water heeft daarbij de voorkeur boven frisdranken en vruchtensappen. Maar maakt het dan nog uit wat voor water je drinkt? Is kokoswater bijvoorbeeld gezonder dan kraanwater? En maakt water met bubbels je dik? Twaalf feiten en fabels over water.

1. Het maakt niet uit wat je drinkt, het gaat om de totale dagelijkse vochtinname

Fabel. Als je kijkt naar je vochtinname, tellen alle non-alcoholische dranken, koffie, thee, water, groenten en fruit mee. Dat neemt niet weg dat water voordelen heeft ten opzichte van andere dranken. Water is cafeïne- en suikervrij, bevat geen kilocalorieën en geen kleurstoffen of andere toevoegingen. Mits je op je hoede bent voor watervergiftiging kun je er heel veel van drinken.

2. Water drinken kun je het best verdelen over de dag

Feit. Het is beter kleine hoeveelheden gedurende de dag te drinken dan een grote hoeveelheid in één keer. Wacht niet tot je dorst krijgt. Dorst is het eerste signaal dat je lichaam te weinig vocht krijgt.

3. Van bruisend water word je dik

Fabel. Bruisend mineraalwater bevat - net als andere waters – geen kilocalorieën. Je wordt er dus niet dik van. Het koolzuur kan wel een opgeblazen gevoel geven.

4. Water met bubbels bevat teveel zout

Deels waar. Alleen heel hoog gemineraliseerde mineraalwaters kunnen veel zout bevatten, wat kan leiden tot het vasthouden van vocht. Uiteraard telt het ook voor je dagelijkse zoutinname. De meeste mineraalwaters op de Nederlandse markt bevatten echter vrijwel geen zouten. Wil je zeker weten dat je mineraalwater niet te zout is? Check dan het etiket: als er meer dan 0,015 gram (of 15mg) natrium per 100 milliliter inzit, kun je beter voor een ander merk kiezen.

5. Kokoswater is beter dan kraanwater

Fabel. Kokoswater en kraan- of mineraalwater hydrateren evenveel. Er zitten zeker veel goede stoffen in écht kokoswater, maar veel fabrikanten voegen slechts het smaakje kokos toe aan hun water. Het gezondste is de meest natuurlijke variant. Sommige merken kokoswater bevatten erg veel suikers of andere toegevoegde ingrediënten. Bestudeer dus altijd goed het etiket en drink het met mate.

6. Bruisend water is slecht voor je tanden

Fabel. Wanneer koolstofdioxide opgelost is in water, vormt dit kleine hoeveelheden koolzuur. De zuurgraad van het water gaat hierdoor iets omhoog. Onderzoek naar de effecten van verschillende mineraal- en koolzuurhoudende waters heeft echter uitgewezen dat geen van de waters schadelijk waren voor de tanden. Het meeste water bevat kleine hoeveelheden calcium en andere mineralen. Deze mineralen bufferen het effect van het koolzuur en beschermen het tandglazuur.

7. Hoeveel water je moet drinken, verschilt per persoon

Feit. Als volwassene verlies je zo’n 2,5 tot 3 liter vocht per dag. Het meeste vocht verlaat je lichaam via de urine, een ander deel wordt opgenomen door je lichaamscellen en organen en de rest verlies je door transpiratie, ademhaling en stoelgang. Wat je verliest, moet je natuurlijk weer aanvullen. De precieze vochtbehoefte verschilt van persoon tot persoon. Je leeftijd, lichaamsgewicht en de mate waarin je beweegt, bepalen je uiteindelijke behoefte aan vocht. Ook de omgevingstemperatuur speelt een rol. Gemiddeld levert ons voedsel 1 liter water. De spijsvertering en andere lichaamsprocessen geven ook nog eens 0,3 tot 0,5 liter. De overige 1,5 liter moet dus worden gedronken. Drink je te weinig, dan heeft dat onder andere invloed op je humeur en concentratie, maar ook je fysieke capaciteiten dalen flink.

8. Het plastic in waterflesjes is ziekteverwekkend

Fabel. De geruchten gaan met name over bisphenol A (Bpa). Dit wordt in combinatie met andere chemicaliën gebruikt om plastic van te maken. Het wordt onder meer gebruikt voor de productie van de harde, transparante kunststof polycarbonaat, waarvan weer flessen voor bijvoorbeeld babyvoeding en zuivel worden gemaakt. Bron- of mineraalwater zit doorgaans in recyclebare flessen of wegwerpflessen. Beide soorten zijn qua materiaalsamenstelling gelijk, het verschil is dat de wegwerpflessen dunner zijn. Deze flessen zijn van zogenaamd stabiel kunststof gemaakt, zonder weekmiddelen. Het plastic waarvan flesjes gemaakt zijn, bevat dus geen schadelijke chemicaliën.

9. Waterflesjes hervullen is slecht voor je

Deels waar. Een waterflesje hervullen kan prima. Doe echter niet te lang met één flesje. De universiteit van Wageningen deed onderzoek naar het bijvullen van waterflesjes. Zij keken onder meer naar enterobacteriën, ook wel poepbacteriën genoemd, en naar de aantallen kiemgetallen. Deze getallen geven de kwaliteit weer van het water in de flesjes. Bij 53 procent van de flesjes bleek het kiemgetal hoger dan 100.000 per milliliter en dat is vergelijkbaar met slootwater. De viezigheid is overigens wel makkelijk te verklaren: het eten wat achterblijft in je mond, komt tijdens het drinken terecht in het water van de fles. Wanneer de fles nooit goed wordt uitgespoeld, of niet wordt vervangen blijven die resten dus leven in het water en krijgen de kans steeds verder te groeien. Vervang je waterflesje dus geregeld voor een nieuwe en was flesjes tussentijds af met heet water en afwasmiddel.

10. Al het water is hetzelfde

Fabel. Het verschil tussen kraanwater, bronwater en mineraalwater is wettelijk vastgelegd. Natuurlijk mineraalwater en bronwater moeten afkomstig zijn van een erkende bron, veilig zijn om te drinken bij de bron en bij de bron worden gebotteld. Natuurlijk mineraalwater moet daarnaast beschikken over een stabiele minerale samenstelling. Voor bronwater is dat niet verplicht. Kraanwater kan uit verschillende bronnen afkomstig zijn en wordt gezuiverd voor het in onze leidingen belandt.

11. Oudere mensen moeten meer drinken

Fabel. Oudere mensen moeten - net zoals andere mensen - voldoende vocht tot zich nemen. Ouderen hebben echter wel een minder goed ontwikkeld dorstgevoel. Te weinig drinken is een van de factoren die kan leiden tot een vermindering van de cognitieve vaardigheden en tot vergeetachtigheid. Het is dus belangrijk om in de gaten te houden of er genoeg wordt gedronken, zo'n 1,5 liter per dag.

12. Water helpt bij het afvallen

Feit. Water kan al je andere dranken vervangen en het geeft je een vol gevoel. Dit heeft weer als effect dat je minder eet en dus minder calorieën binnenkrijgt.

Bron(nen):