GezondheidsNet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
woensdag, 24 augustus 2016

Weg met vliegangst

Cursus op maat

Je bent bang om op te stijgen, neer te storten of turbulentie te voelen. Vliegangst. Drie miljoen Nederlanders hebben er last van. Er zijn mensen die bij de gedachte aan vliegen al beginnen te zweten. Wat is vliegangst precies? En hoe kom je er vanaf?

Symptomen van vliegangst zijn gespannenheid, hartkloppingen, last van de maag, zweten, misselijkheid en concentratiestoornissen.

Persoonlijke barrière

Vliegangst - ook wel aviofobie genoemd - kan meerdere oorzaken hebben. Zo kun je bijvoorbeeld bang zijn voor het falen van de techniek. Of misschien heb je tijdens een eerdere vlucht iets vervelends meegemaakt.

Maar meestal is er iets anders aan de hand, zoals controledrang of hoogtevrees. Het is dus vaak een uiting van een andere persoonlijke barrière. De meeste mensen gaan de confrontatie niet aan en reizen op een andere manier. Maar dat is niet nodig.

Hulp zoeken

De angst voor vliegen is goed te behandelen. Je kunt de angst zelf proberen te bestrijden door juist te gaan vliegen, of onder begeleiding in een vliegsimulator. Maar je kunt ook de achterliggende redenen van je angst aanpakken.

Als je kiest voor therapie, krijg je meestal een cursus op maat. De therapeut kijkt goed wat nu eigenlijk de oorzaak van de angst is. Daarna worden de angsten één voor één weggenomen. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van: 

  • Informatie over vliegtuigen en de luchtvaart.
  • Het aanpakken van onderliggende angsten, zoals hoogtevrees.
  • Een training 'Omgaan met angstgedachtes'.
  • Ontspanningsoefeningen.

Meestal bestaat een cursus uit een intakegesprek, een theorie- en een praktijkgedeelte en een nabehandeling. Het is niet goedkoop: een cursus kan je een paar honderd euro kosten. Vraag bij je huisarts om een verwijzing.

Natuurlijk zijn er een heleboel kalmerende middelen die je kunt gebruiken. Het nadeel van dit soort middelen is dat ze alleen de gevolgen bestrijden, maar niet de angst zelf. Je moet juist leren om jezelf onder controle te krijgen. Medicijnen kunnen daarbij een tijdelijk hulpmiddel zijn.

Weetjes

  • Vliegangst staat op de tweede plaats in het rijtje van veelvoorkomende angsten. 
  • Eenderde van de volwassen Nederlanders heeft - in meer of mindere mate - last van vliegangst. 
  • Als je in het vliegtuig stapt, reis je een stuk veiliger dan in de auto. In het autoverkeer gebeuren veel meer ongelukken. Alleen al in Nederland komen jaarlijks 900 mensen in het verkeer om het leven, terwijl wereldwijd 1300 mensen door een vliegtuigongeluk overlijden. 
  • Van iedere honderd mensen durven er 22 onder geen enkele omstandigheid in het vliegtuig te stappen.
  • Mensen die claustrofobisch zijn - en dus niet tegen kleine ruimtes kunnen - hebben ook vaak last van vliegangst.

Reactie toevoegen