maandag, 21 oktober 2019

Tips om minder alcohol te drinken in 2019

Behandel alcohol als taart, dat eet je ook niet elke dag

Jacqueline van Lieshout stopte in juli 2016 helemaal met alcohol drinken. Dat ging zeker niet zonder slag of stoot. Na haar persoonlijke strijd en haar nieuwe inzichten lanceerde ze in december 2017 het online programma 'Ontwijnen'. Haar gelijknamige boek is zojuist verschenen. Speciaal voor Gezondheidsnet schreef ze twee blogs.

Hadden we nog niet genoeg voornemens? Of kies je ieder jaar een nieuwe? Velen van ons zeggen dat we het onzin vinden maar toch, zo tussen kerst en oud en nieuw, denken we na over een nieuw en fris jaar en wat we nu eens anders zouden willen doen. Want vooral in de december maand gaan we ons vaak flink te buiten.

Beter eten? Niet meer roken? Nu echt gaan sporten? Minder (of helemaal geen) alcohol drinken is daar sinds een aantal jaar bijgekomen. Voor velen omdat ze teveel (of te vaak) drinken maar ondertussen weten we ook dat alcohol helemaal nooit gezond is. Nee, ook niet die een of twee glaasjes. Hoe ongezellig ik nu ook met de deur in huis val, er is geen veilige ondergrens (bron: Gezondheidsraad) en het advies is dus ook: drink helemaal geen alcohol of maximaal een glas en dan ook niet iedere dag.

Oké, minder (vaak) drinken, hoe doen we dat dan, wordt mij vaak gevraagd. Want minder alcohol drinken blijkt toch flink lastig in de praktijk. Er zijn altijd borrels met de buren, de vrijmibo op het werk, of de etentjes met vriendinnen. In dit blog wil ik je graag wat tips geven om minder te drinken in 2019.

1. Behandel alcohol als taart, dat eet je ook niet iedere dag

Ik vond dit een fantastische uitspraak van oncologisch chirurg Marjolein de Jong, want het maakt het tastbaar en begrijpelijk. Voor velen van ons is alcohol er altijd bij, of het nu zondagavond of dinsdagmiddag is. Doodnormaal en een ‘must do’ bij bijna alle gelegenheden van het leven. Kies dus secuur je momenten uit wanneer je drinkt en neem dan zo min mogelijk.

2. Maak duidelijke afspraken met jezelf, waar je je ook aan houdt

Alleen maar zeggen ‘ik ga wat minder drinken, ik denk dat ik het dit weekend ga proberen’ levert vaak niets op. Het levert voor veel mensen enorm veel frustratie op wanneer je, een soort van stuurloos, je drankgebruik probeert te beperken. Heb je een feestje? Bedenk dan voor jezelf of, en zo ja, hoeveel je wilt drinken. Hou je daar dan echt aan!

3. Uitschieter? Drink dan daarna minimaal een week helemaal niets

Het kan natuurlijk gebeuren dat die borrel met collega’s wel uitliep op een drinkgelag. Een etentje met familie tóch alleen door te komen was met veel wijn. Wanneer dit gebeurt, wees dan mild voor jezelf over die avond maar streng in de week erna, dus zet je alcoholgebruik dan even op pauze voor minimaal zeven dagen.

Natuurlijk kun je ook overwegen om eens of meermaals per jaar een volledig alcoholvrije periode in te lassen, Ontwijnen kan je daar goed bij helpen. Kijk op www.ontwijnen.nl en lees mijn boek.