maandag, 21 september 2020

Barbecueën, zo blijft lekker ook gezond

Tips voor een slanke bbq

Samen met familie of vrienden barbecueën, het ultieme zomergevoel. Ongemerkt komen er op zo'n avondje gezellig eten vaak heel wat calorieën binnen. Dat hoeft niet.

Barbecueën staat symbool voor lekker uit de band springen, onbekommerd genieten van een vette hap. Hoewel, is dat vet echt nodig? Met kleine aanpassingen wordt de barbecuemaaltijd geen dikmaker.

Het hoeft niet allemaal vlees te zijn wat de klok slaat. Je kunt ook visfilet kruiden, inpakken in aluminiumfolie en laten garen. Een moot gegrilde zalm levert je bovendien gezonde visvetten. Voeg stukjes groente (courgette, paprika, aubergine) toe aan de sjaslieks met mager vlees. En vergeet vooral een groene salade niet. Ook lekker: fruit aan de spies in plaats van vlees!

Do!

Sausjes zoals knoflooksaus, cocktailsaus of satésaus: met mate gebruiken, want te vet. Maak liever zelf een knoflooksaus op basis van yoghurt (zie recept hieronder) of gebruik tomatensauzen, die bevatten geen vet. Bijvoorbeeld sjaslieksaus of chilisaus.

Don’t!

Rauw vlees op hetzelfde bord leggen als bereid vlees. Dat is een beproefd recept voor buikloop.

Hier vind je nog 12 andere gezonde barbecuetips

Zelf knoflooksaus maken

Schil een halve komkommer en rasp deze fijn. Bestrooi het komkommerraspsel met zout en laat het uitlekken in een vergiet. Roer de komkommer door 250 ml halfvolle yoghurt en voeg twee uitgeperste teentjes knoflook, zout, peper, fijngesneden verse munt en één eetlepel olijfolie toe.

Hieronder een overzicht van de calorieën in een barbecuemaal. Ook ijs en zomerse drankjes kunnen echte calorieënbommen zijn.

Bron(nen):
Trefwoorden: