zaterdag, 19 oktober 2019

Roomijs, sorbetijs en waterijs

Zo blijft lekker ook gezond

De zomer vieren met ijsjes, daar is niks mis mee. Maar weet wat je eet. Kijk uit voor suikers en vetten. Sommige ijssoorten bevatten meer (of minder) calorieën dan je denkt.

Dat er ijsjes zijn met net zoveel calorieën als een pakje boter, is onzin. Laat eens een ijsje (een beetje) ontdooien en proef: mierzoet! De lage temperatuur van ijs vlakt de zoete smaak af. Er is dus extra veel suiker toegevoegd om toch een zoete smaak te krijgen.

Suiker

In alle ijsjes zit suiker. In waterijs en sorbetijs op basis van fruit (te herkennen aan de stevige, niet-glimmende structuur) het minst. Deze beide soorten bevatten geen room of melk, geen vet en daarom relatief gezien weinig calorieën. Een onschuldig Raketje, een perenijsje of een bolletje sorbetijs bevat ongeveer 50 kilocalorieën. Daar kun je je geen buil aan vallen.

Room

Maar de meer luxe ijssoorten krijgen hun likkebaardende romigheid niet alleen van water, fruit en suiker. Daar zit echt room in. Soms zijn dat plantaardige vetten in plaats van room. En soms chocolade. Die ingrediënten drijven de caloriedichtheid behoorlijk op.

Vet

Toch moet je niet de horrorverhalen geloven, dat sommige ijsjes net zoveel calorieën bevatten als een pakje boter. Een Magnum-ijsje bevat 250 kilocalorieën en 14 gram vet, qua calorieën te vergelijken met een gevulde koek of twee handjes borrelnoten (en dus niet met een pakje roomboter van ruim 1800 kilocalorieën).

Roomijs bevat in verhouding wel vrij veel van het ongezonde verzadigde vet. En softijs dan? Dat zit qua calorieën en vet tussen waterijs en roomijs in.

Do!

Maak zelf sorbetijs (zie recept hieronder). Ook geschikt als toetje, in een flûte met een scheutje mousserende witte wijn of champagne.

Don’t!

Risico lopen op een maag-darminfectie. Dat doe je door onverpakt ijs te kopen bij obscure ijstentjes, vooral in het buitenland. Het risico is bij verpakt ijs kleiner.

Zelf citroensorbetijs maken

Verwarm in een steelpan 125 ml water en 250 g suiker tot het mengsel aan de kook raakt en de suiker oplost. Neem de suikerstroop van het vuur. Roer er 500 ml vers citroensap door en doe het geheel over in een diepvriesdoos. Zet de doos minstens drie uur in de vriezer en roer de massa elk half uur door met een vork, zodat er geen grote ijskristallen worden gevormd. Je kunt ook een ijsmachine gebruiken.

Hieronder vind je een overzicht van de calorieën in ijs. Ook barbecueën en zomerse drankjes kunnen echte calorieënbommen zijn.

Bron(nen):