Boekrecensie: Superfood Recepten

Gojibessen, baobab, chiazaden, chlorella, maca

Als liefhebber van gezonde voeding en lekker eten, kun je eigenlijk niet meer om de superfoods heen. Gojibessen, baobab, chiazaden, chlorella, maca: je hoort en ziet er steeds meer over. Maar hoe pas je die zogenaamde superfoods toe in je dagelijkse eetpatroon? Met het boek: 'Superfood Recepten'.

Superfoods zijn volgens auteurs Jesse van der Velde en Annemieke de Kroon voedingsmiddelen die in vergelijking met andere natuurlijke voedingsmiddelen tot wel vijftien keer meer voedingswaarde hebben. Door superfoods te eten, krijgt je lichaam via dezelfde hoeveelheid eten veel meer vitaminen, mineralen, antioxidanten en andere voedingsstoffen binnen. En dat is broodnodig aldus de auteurs, want de meeste Nederlanders eten te weinig groente en fruit. Daarbij komt dat de voedingswaarde van groente gedaald zou zijn.

32 superfoods

De basis van het receptenboek zijn 32 superfoods onderverdeeld in acht categorieën waaronder gedroogde bessen, zaden en granen en cacaoproducten. Afhankelijk van je doel geven de auteurs ook aan welke superfoods je het beste kunt gebruiken. De top 10 superfoods voor afvallen is namelijk heel anders dan die voor meer energie.

Leefstijl

Superfood Recepten is meer dan een boek met recepten. Het is een volledig naslagwerk voor een gezondere leefstijl op basis van superfoods. Met 10 regels kun je stap voor stap naar een gezondere voeding. Zo raden Van Der Velde en De Kroon aan om biologisch te eten, zonder gifstoffen. Bij bepaalde groente en fruit is dat heel belangrijk omdat toxische stoffen zich daar gemakkelijk in ophopen. Denk hierbij aan aardbeien, appels, blauwe bessen, boerenkool en komkommer.

Voordat je met superfoods aan de slag gaat, is het van belang om je keuken superfoodproof te maken. Een lijst met daarop onder andere kokosolie, quinoa, groente, eieren en verschillende superfoods vormt de basis. Ook het opruimen van je keuken maakt onderdeel uit van het boek. Zo zou je tafelzout moeten vervangen door zeezout of himalayazout, kun je in plaats van frisdrank beter kokoswater of kruidenthee drinken en zijn kelpnoodles een betere keuze dan spaghetti.

Recepten

Heel leuk en leerzaam al die achtergrondinformatie, maar het gaat natuurlijk vooral om de recepten. Want hoe voeg je chlorellapoeder, moerbeien of maca toe aan een gerecht? De smakelijke recepten in het boek geven voldoende inspiratie. De beschrijvingen zijn duidelijk en de foto's spreken erg aan. Alle recepten zijn glutenvrij, lactosevrij, E-nummervrij en vrij van witte en kunstmatige suikers.

Benieuwd naar de recepten? Die zijn echt niet verkeerd! Wat denk je van havermuffins met chocopastatopping, in de bonen-brownies en zoete aardappelchips. Ook lekker zijn de makreel-courgettesalade, gevulde kokosbakjes en mangomousse met tuilles. Voor alle momenten van de dag maken Van Der Velde en De Kroon smakelijke gerechten.

Extreem

De gezonde superfood-theorie van Van Der Velde En De Kroon gaat best ver. Bijna alle standaardproducten zoals brood, tarwebloem, koffie, yoghurt en vruchtensappen zou je weg moeten gooien en vervangen door een meer verantwoord product. De recepten vragen ook heel wat voorbereiding, veel ingrediënten - zoals wijnsteenbakpoeder, tahin en ahornsiroop - heeft niet iedereen zomaar in de kast staan. Daarbij heb je voor de meeste recepten veel verschillende ingrediënten nodig en zijn deze ingrediënten vaak duurder dan zogenaamd minder gezonde varianten. Dat kan best een drempel zijn om met de recepten aan de slag te gaan.

Het maakt de recepten echter niet minder lekker. Daarbij zet Superfood Recepten je aan het denken over gezonde voeding en geeft het kookinspiratie uit een nieuwe hoek. Als je interesse hebt in superfoods is dit boek zeker een aanrader, maar ook iedere andere gezonde kok kan er zeker zijn voordeel mee doen.

Jesse van der Velde is superfoodspecialist en verjongingscoach. Eerder schreef hij Voor altijd jong.

Annemieke de Kroon is gepassioneerd kok en hormoonfactortrainer.