dinsdag, 7 juli 2020

Eten uit de magnetron

Gezond of ongezond?

Twijfel je weleens over eten uit de magnetron? Dat is nergens voor nodig: eten uit de magnetron is gezond. Alleen moet je dan wel op een aantal dingen letten, zoals wát je in de magnetron klaarmaakt en hóe je dat doet.

In onze jachtige maatschappij kun je de magnetron met recht een superuitvinding noemen. In een handomdraai bereid je er allerlei gerechten mee. De elektromagnetische golven waarmee de magnetron je maaltijd verhit, doen jou en je maaltijd geen enkel kwaad. Al denken wetenschappers in het alternatieve circuit daar anders over.

Gezonder

In het algemeen is eten uit de magnetron zelfs iets gezonder dan eten dat anders is bereid. Wanneer je bijvoorbeeld broccoli kookt, gaat er heel wat vitamine C verloren in het water.

Als je het in een magnetron bereidt, komt er helemaal geen water aan te pas. Alle vitamines die normaal in het water oplossen, blijven dus keurig behouden.

Niet veel zout en weinig vet

Er zijn nog andere voordelen van eten klaarmaken in de magnetron:

  • Je hebt niet veel zout nodig en dat is goed voor je gezondheid. Gerechten die je in de magnetron klaarmaakt, hebben namelijk meer smaak dan wanneer je ze kookt. De reden daarvan: bij het koken gooi je veel van de smaakstoffen samen met het kookwater weg.
  • Je gebruikt minder vet, want boter heb je niet nodig voor de bereiding van eten in de magnetron.

Kortom, eten klaarmaken in de magnetron is heel gezond. Alleen moet je dan wel op een aantal dingen letten, zoals wát je in de magnetron klaarmaakt en hóe je dat doet.

Wat maak je wel en niet klaar in de magnetron?

Je kunt heel veel verschillende dingen klaarmaken in de magnetron. Eigenlijk alles wat je normaal kunt koken, stomen of pocheren, kun je ook in de magnetron bereiden.

Kip, gehakt, vis en allerlei soorten groente kun je prima in de magnetron klaarmaken. Ook kun je eerder gemaakte gerechten opwarmen of eten uit de diepvries ontdooien.

Eieren kunnen niet in hun schaal in een magnetron gekookt worden. Het vocht in een ei wordt dan namelijk snel tot aan het kookpunt verwarmd, zodat het gaat verdampen. De gevormde stoom kan niet tijdig afgevoerd worden en daardoor loopt de druk in het ei snel op tot het explodeert.

Hoe maak je je eten klaar in de magnetron?

Het is belangrijk om je eten goed af te dekken in de magnetron. Je hebt er speciale magnetronschalen voor. Als je je eten niet afdekt, droogt het snel uit en dat maakt het eten minder lekker.

Nog belangrijker is dat je kleine porties in de magnetron stopt en deze regelmatig tussentijds omroert. Alleen dan weet je zeker dat je al je eten goed verhit.

Doe je te veel in de magnetron en vergeet je tussentijds te roeren, dan heb je kans dat er plekken in je eten koud blijven. Dat is niet lekker en kan bovendien ongezond zijn.

Zeker bij vleesgerechten moet je hierop letten. Als je bijvoorbeeld delen van je stukje kip niet goed verhit, kunnen er bacteriën in die kip blijven zitten. Van deze bacteriën kun je flink ziek worden!

Extra aandacht: kant-en-klaarmaaltijden

Kant-en-klaarmaaltijden zijn een geval apart. Behalve dat ze vaak schrikbarend duur zijn, zijn ze meestal lang niet zo gezond als zelfgemaakte magnetronmaaltijden.

Zo heeft de fabrikant er vaak veel zout aan toegevoegd. Daarnaast kan de maaltijd veel ongezond verzadigd vet bevatten. Ook zitten er vaak lang niet genoeg groenten in. Iedere dag zou je 250 gram groenten moeten eten, maar dat red je niet met de gemiddelde kant-en-klaarmaaltijd.

Kijk dus in de winkel goed op het etiket om te zien hoeveel zout, verzadigd vet en groenten je kant-en-klaarmaaltijd bevat. Als het gerecht minder dan 3 gram zout, minder dan 20 gram verzadigd vet en meer dan 250 gram groenten bevat, weet je dat je een gezonde maaltijd koopt.