maandag, 21 juni 2021

Hoe kun je opgezette voeten en enkels voorkomen bij warm weer?

5 tips tegen opgezwollen voeten

Goede vraag! In deze rubriek gaat Gezondheidsnet op zoek naar het antwoord op veelgestelde vragen. Deze keer: hoe kun je opgezette voeten en enkels voorkomen bij warm weer?

Heerlijk die warme, zomerse dagen, maar het mooie weer kan er ook voor zorgen dat je voeten en enkels opzetten. Hoe je dit kunt voorkomen?

1. Drink voldoende

Als je last hebt van opgezette voeten en enkels door de hitte dan is het allereerst van belang om te drinken. Minstens twee liter per dag. Bij voorkeur water, maar ook koffie en/of thee tellen mee. Als je veel zweet of als je sport, is het nodig om extra te drinken.

2. Beweeg voldoende

Misschien ben je geneigd minder te bewegen met warm weer, maar bewegen is juist goed! Het is goed voor de doorbloeding en stimuleert de spieren in je benen. Daardoor kan het vocht afnemen. Sta dus regelmatig op en wandel wat rond.

3. Eet minder zout

Zout moet je nooit te veel eten - het grootste deel van de Nederlandse bevolking eet dagelijks meer dan de aanbevolen maximale hoeveelheid - maar bij warm weer al helemaal niet. Zout zorgt ervoor dat je vocht vasthoudt.

4. Drink geen alcoholhoudende dranken

In de zon een glas rosé of wit bier drinken is aantrekkelijk, maar met warm weer kun je beter geen alcohol nuttigen. Door de warmte neemt de bloedtoevoer in je bloedvaten toe. Dit zorgt ervoor dat de alcohol sneller in je bloed wordt opgenomen. Hierdoor voel je het effect van alcohol eerder. Daarnaast drijft alcohol vocht af. Neem je toch een borrel? Drink naast ieder glas alcohol een glas water.

5. Zorg voor goede schoenen

Draag geen knellende sokken en schoenen met warm weer. Kies voor luchtige, goede schoenen.

Andere oorzaken

Niet alleen warmte is een oorzaak van opgezette voeten en enkels. Zo vergroot ook overgewicht het risico op dikke voeten. Daarnaast hebben sommige vrouwen er last van door de anticonceptiepil of vlak voor de menstruatie. Ook zwangere vrouwen hebben er vaker last van.

In sommige gevallen kan het wijzen op ernstigere aandoeningen aan het hart, de lever of de nieren. Heb je langdurig dikke voeten of enkels en is dat niet te wijten aan een van eerdergenoemde oorzaken? Raadpleeg dan je huisarts. Hij of zij kan een aandoening uitsluiten of besluiten om je bijvoorbeeld plastabletten voor te schrijven.

Heb jij ook een goede vraag? Stuur ons een mail.