zaterdag, 22 februari 2020

'Bewegen goed voor nachtrust'

Mensen die regelmatig bewegen, slapen lekkerder en kampen minder vaak met slaapproblemen dan mensen die helemaal niet actief zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse National Sleep Foundation.

Duizend volwassenen van 23 tot 60 jaar werd gevraagd hoeveel ze de afgelopen week bewogen hadden en of ze goed sliepen. Op basis van hun antwoorden werden ze ingedeeld in vier groepen: zeer actief, redelijk actief, licht actief en niet actief.

​Lekker slapen
Van de deelnemers die bewogen, gaf 67 procent aan dat ze bijna elke nacht lekker sliepen. Bij de mensen die helemaal niet actief zijn, sliep maar 39 procent elke nacht lekker. Ze sliepen wel allemaal ongeveer even lang, gemiddeld 6 uur en 51 minuten per nacht. 

Zeer actieve deelnemers, die bijvoorbeeld aan hardlopen, fietsen, zwemmen of andere competitieve sporten deden, bleken het minst te kampen met slaapproblemen. Ruim tweederde van hen had in de afgelopen twee weken helemaal geen moeilijkheden met slapen, zoals slapeloosheid, te vroeg wakker worden of niet in slaap kunnen vallen.

​Slaapapneu
Veel deelnemers die helemaal niet actief waren, hadden wel last van slaapproblemen. De helft werd 's nachts wel eens wakker en bijna een kwart had moeite met inslapen. Zij voelden zich bovendien vaker slaperig dan de sporters en hadden vaker symptomen van slaapapneu.   

Bron(nen):