Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zaterdag, 19 augustus 2017

De waarheid over zout

Is natrium hetzelfde?

Van zout heb je maar weinig nodig. Toch zit in heel veel producten zoals bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden, soepen, pizza's, sauzen en hartige snacks veel zout. Hierdoor krijgen de meeste mensen 'ongemerkt' veel te veel zout binnen. Maar hoe slecht is zout eigenlijk voor je? En is natrium hetzelfde als zout? De waarheid over zout.

Nederlanders eten te veel zout. Uit onderzoek blijkt dat volwassen mannen gemiddeld maar liefst 9,9 gram zout per dag eten en vrouwen 7,5 gram. Toch kan een lichaam ook niet zonder zout. Zout is namelijk nodig voor verschillende processen in het lichaam. Bijvoorbeeld voor het regelen van het vocht, het prikkelen van de zenuwen en het samentrekken van spieren. Je hebt dus een minimale hoeveelheid zout per dag nodig.

Maar te veel zout is niet gezond, ongezond zelfs. Door dagelijks een te grote hoeveelheid zout te nuttigen, kun je een hoge bloeddruk krijgen en wordt de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Te veel zout kan ook leiden tot nieraandoeningen, omdat het de nieren belast. Daardoor kunnen ze beschadigen. Wie nierproblemen heeft, kan het beste overleggen met een arts over een natriumbeperkt dieet.

Daarnaast zijn er aanwijzingen dat te zout eten de kans op maagkanker verhoogt. Ook daarom is het van belang niet te grote hoeveelheden zout te nuttigen. Verder kan het eten van te veel zout lijden tot botontkalking. Eet je te veel zout, dan plas je het te veel aan natrium samen met het mineraal calcium uit. Calcium is nodig voor de opbouw en het onderhoud van je botten en gebit. Zolang je voldoende calcium met de voeding binnenkrijgt, is het geen probleem voor botten en gebit, maar wel als je dit niet voldoende eet. Calcium zit vooral in zuivelproducten.

Brood = een kwart

Ook als je zoutloos kookt, krijg je waarschijnlijk toch nog te veel zout binnen. Drie kwart van het zout dat je dagelijks binnenkrijgt, komt van bewerkte producten zoals brood, kaas, vleeswaren, soepen en snacks. Wist je trouwens dat ruim een kwart van het zout dat je per dag binnenkrijgt afkomstig is uit brood? In één snee brood zit gemiddeld 0,44 gram zout.

Wil je gaan letten op je zoutconsumptie? Op de meeste etiketten staat natrium. Nu denken veel mensen dat natrium en zout hetzelfde zijn, maar dat is niet zo. Zout bestaat uit twee delen: natrium en chloride. Samen bepalen ze het gewicht van zout. Zout is 2,5 keer zo zwaar als natrium. 1 gram natrium komt overeen met 2,5 gram zout. Als je op een etiket een natriumgehalte tegenkomt, moet je dit dus met 2,5 vermenigvuldigen om de juiste hoeveelheid zout te berekenen.

Kant-en-klare pizza

Stel dus dat je een kant-en-klare pizza koopt van 500 gram en op het etiket staat dat er 0,5 gram natrium per 100 gram in de pizza zit, dan zit er in de hele pizza 2,5 gram natrium. In totaal zit er in je pizza dus al 6,25 gram zout. En dat terwijl de dagelijks aanbevolen hoeveelheid zout voor volwassenen niet meer dan 6 gram zout per dag is. Om niet te veel zout binnen te krijgen, mag je dus de rest van de dag niks anders meer eten.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

11 Comments

Door Lilian (niet gecontroleerd) op ma, 07/17/2017 - 10:09

De anti-zout lobby is al jaren bezig. Echter, niemand heeft ooit eenduidig een verband tussen keukenzout en hoge bloeddruk kunnen aantonen. Ook de Nederlandse Gezondheidsraad werkt aan een herziening van de aanbevelingen voor zoutgebruik. De mens heeft zout nodig. Natuurzout bevat tevens andere mineralen. Geen zout nemen verminderd de water inname. Dit kan ernstige lichamelijke schade veroorzaken. Te weinig zout kan de kans op hart- en vaatziektes verhogen, terwijl veel zout voor mensen met een normale bloeddruk (!) géén extra risico’s met zich meebrengt. De enige mensen die hun zoutinname zouden moeten verlagen, zijn mensen met een hoge bloeddruk die veel zout gebruiken.

Door Marianne (niet gecontroleerd) op vr, 08/12/2016 - 19:46

Ik moet per dag minimaal één gram natrium toevoegen om voldoende binnen te krijgen.

Maar ik eet dan ook hooguit 2 100% spelt boterhammen en de rest vers.

Je krijgt alleen teveel zout en natrium binnen als je niet vers kookt maar alles voorverpakt of voor bereid uit de super haalt.

Maar naast zout en natrium krijg je dan veel meer en ernstigere schadelijke stoffen binnen ... neem alleen de talloze onnatuurlijke E-nummers.......

Weet wat je eet want je hebt maar 1 lijf en jij moet dat gezond houden.

Door lenneke (niet gecontroleerd) op zo, 07/10/2016 - 13:47

Ik eet al een aantal jaren zoutarm......moet.
Tot nu toe was tartaar in de supermarkten zonder zout of slechts een heel klein beetje zoals bij Dirk 0,2 gr. per 100 gr tartaar.
Nu ineens zit er bij Jumbo 1,4 gr. zout in de tartaar en bij AH 0,6 gr.
Als je geregeld boodschappen doet kijk je niet elke keer hoeveel er in een bepaald artikel zit en je bent dus verbijsterd als je die tartaar van Jumbo eet.
Klacht ingediend maar je hoort er niets meer van als klant. Dat noemen we Klantenservice. Hoeveel zout zouden ze stiekem extra in brood enz stoppen?
U bent gewaarschuwd.

Door loedewijk (niet gecontroleerd) op vr, 06/03/2016 - 11:58

Zout,
allereerst gaat het hier om gerafineerd zout, dat is niet gezond. Maar ruw zout bevat 84 andere mineralen die precies overeenkomen (ook qua hoeveelheid) met de samenstelling in je bloed, wat trouwens ook zout is. Dus totaal zoutloos eten is gevaarlijk.
Er is in 2006 al onderzoek gedaan naar de zout hype. En ja het kan gevaarlijk zijn als je ook al andere kwalen heb (of bv negoide bent). http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16772635
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1930921
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/119611-ongeraffineer...
Dus ben je gezond, laat je niet gek maken!

Door Piet (niet gecontroleerd) op zo, 01/10/2016 - 15:48

Ben laatst goed ziek geworden en moest met spoed naar het ziekenhuis.
Bloed en urine onderzoek gedaan, ik bleek veel te weinig zoutgehalte in het bloed te hebben. En te hoog in de urine.Mag nu nog maar 1 1/2 liter vocht per dag drinken en de Natriumchloride tabletten moet ik weg laten.

Door connie (niet gecontroleerd) op di, 12/08/2015 - 13:54

lekker paleo style gaan leren koken, en natriumarm zout gebruiken als je zonodig hebt. ;-)

Door Achterhaald (niet gecontroleerd) op di, 12/08/2015 - 09:26

Oh wauw, je linkt naar een artikel van 10 jaar geleden (nu 11)....niet echt betrouwbaar denk ik zo?

Door Dolf (niet gecontroleerd) op zo, 05/03/2015 - 14:39

Veel zout is gewoon vies.

Door Arjan (niet gecontroleerd) op za, 06/28/2014 - 23:06

Je hebt gelijk, is misleidend, er moet staan maximaal 6 gr. Nog steeds veels te veel. Bij een paar gram per dag krijg ik al wallen onder de ogen.